Afvallen tips
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Afvallen: iedereen heeft het wel eens geprobeerd, alleen verloopt dit proces niet altijd even gemakkelijk. Toch zijn er verschillende manieren om het verliezen van overtollige kilo’s te stimuleren. In dit artikel worden tips gegeven die te maken hebben met afvallen, onderverdeeld in praktische tips en hoe de levensstijl dient te veranderen.

Praktische tips

Afvallen ondersteunen met deze praktische tips is zeer zinvol. Deze zijn gemakkelijk op korte termijn toepasbaar en hebben direct effect.

 

1. Gezond eten

Om te beginnen is het natuurlijk van belang om gezond te eten. Met gezond eten wordt er niet alleen gedoeld op groentes en fruit, het is namelijk ook van belang om gevarieerd te eten. Alleen maar groente en fruit is ook niet gezond. Gezonde voeding zorgt voor voldoende energie en voedingsstoffen voor het lichaam, en bestaat uit: vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines, mineralen en vezels. Het is belangrijk om alles met mate te nuttigen, teveel van iets werkt namelijk niet bevorderend.

 

2. Water drinken

Eén van de makkelijkste en waardevolste tips om af te vallen is: genoeg water drinken. Laat alle frisdranken en dranken die suikers bevatten staan. Normaliter moet een persoon 1,5 tot 2 liter water per dag drinken, wanneer men wil afvallen kan dit opgevoerd worden tot 3 liter per dag. Wanneer er zoveel water wordt gedronken, is het belangrijk om dit te verspreiden over de gehele dag. Dit helpt het lichaam bij de spijsvertering, de temperatuurregulatie en het uitscheiden van afvalstoffen.

 

3. Snoep en snacks

Zoals iedereen weet bevorderen snoep en ongezonde snacks niet het afvallen. Probeer snoep en ongezonde snacks te laten staan en vervang dit door gezonde snacks zoals:

  • Worteltjes
  • Komkommer met humus
  • Magere kwark met een smaakje
  • Ongezouten noten
  • Eiwitrepen
  • Rijstwafel

 

4. Boodschappen

Op een slimme manier boodschappen doen is een hele belangrijk tip tijdens het afvallen. Waar veel mensen de fout maken is om boodschappen te doen zonder een lijstje. Hierdoor belanden er vaak lekkere en ongezonde producten in het winkelwagentje. Vermijd dit door vooraf een lijstje te maken en hier niet van af te wijken. Daarnaast is boodschappen doen op een lege maag ook geen goed idee, hierdoor laat men zich afleiden door de geuren en kleuren in de supermarkt. Zorg ervoor dat de maag gevuld is voordat u naar de supermarkt gaat.

 

5. Vertel vrienden en familie

Vertel het vrienden en familie dat u aan het afvallen bent, dit is de stok achter de deur. Het heeft twee voordelen wanneer mensen in uw omgeving weten van het afvallen. Ten eerste wordt er voor uzelf bewijsdwang gecreëerd tegenover uw familie en vrienden. Ten tweede zullen zij rekening houden met het feit dat u probeert gewicht te verliezen.

 

6. Cheat meal

Van 0 naar 100 is voor iedereen lastig. Veel mensen krijgen al de rillingen van het woord afvallen. Om uit het niets wekenlang gezond te eten is vaak heel erg lastig. Door uzelf elke week te belonen met één cheat maaltijd, kunt u ergens naar uit kijken. Hierdoor wordt het afval traject opgedeeld in weken en leeft u van cheat meal, naar cheat meal. Echter is het wel belangrijk maar één maaltijd per week te cheaten.

Levensstijl tips

Naast de praktische afvallen tips, zijn er ook tips voor het veranderen van de levensstijl. Wanneer u afvallen serieus aan wilt pakken, is het belangrijk om de levensstijl aan te passen. Hierdoor wordt de kans op het jojo-effect verkleint.

 

1. Calorie behoefte

Om te beginnen is het belangrijk om uw caloriebehoefte in kaart te brengen. De caloriebehoefte laat zien hoeveel calorieën uw lichaam nodig heeft per dag. Wanneer u meer calorieën binnen krijgt dan uw caloriebehoefte komt u aan, krijgt u minder calorieën binnen, valt u af. Als u wilt afvallen is het belangrijk om minder calorieën binnen te krijgen dan nodig, uw lichaam zal hierdoor reserves in het lichaam gebruiken om te voldoen in uw caloriebehoefte.

 

2. Neem de tijd

Wilt u op een gezonde manier afvallen is het belangrijk om de tijd te nemen. Binnen twee weken het gewenste resultaat bereiken op een gezonde manier, dat is lastig. Wanneer u bijvoorbeeld 500 calorieën per dag minder inneemt dan nodig valt u gemiddeld een 0,5 kilo af per week. Wanneer u hierbij sport gaat het sneller.

 

3. Sporten/ bewegen

Sporten en bewegen zijn noodzakelijk om af te vallen. Het is namelijk zo dat gewichtsverlies voor 70% bepaald wordt door voeding en 30% door sport en beweging. De calorieën die u verbrand tijdens het sporten zorgen voor een groter calorietekort waardoor u sneller afvalt.

 

4. Eet genoeg

Een crashdieet waar men 1000 tot 1500 calorieën te weinig consumeert is niet gezond. Hierdoor valt men wel snel af maar komt het net zo snel weer terug, waardoor het jojo-effect ontstaat. Afvallen is geen sprint, maar een marathon.

 

5. Stress

Stress kan twee kanten op werken: de één valt er door af, terwijl de ander er door aankomt. In het tweede geval komt dit door het hormoon Cortisol. Dit hormoon verhoogt de eetlust en voornamelijk in zoete en vette producten. Daarnaast kan stress voor luiheid zorgen waardoor de motivatie om gezond te eten verdwijnt.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *