Mentale gezondheid

mentale gezondheid

De mentale gezondheid is minstens net zo belangrijk als de fysieke gezondheid. Toch wordt hier minder aandacht aan gegeven. Maar wat is de betekenis van de mentale gezondheid? Hoe kun je dit verbeteren? En door wat wordt dit beïnvloed? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

In dit artikel

Mentale gezondheid betekenis

De betekenis van de mentale gezondheid volgens de Wereldgezondheid Organisatie luidt als volgt: een toestand van welzijn waarin het individu zijn of haar eigen capaciteiten realiseert, de normale spanningen van het leven aankan, productief en vruchtbaar kan werken en in staat is om een bijdrage te leveren aan zijn of haar gemeenschap. 

Deze geestelijke gezondheid heeft betrekking op alle psychologische functies die ervaren worden, zoals; het concentratievermogen, geheugen, het kunnen aanpassen in bepaalde situaties en het om kunnen gaan met emoties.

Wat is een goede mentale gezondheid?

Een goede mentale gezondheid verschilt per individu, omdat er geen eenduidig antwoord is. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat mentaal gezonde personen in staat zijn tot zelfverwerkelijking, zich gelukkig voelen en te participeren in de maatschappij.

Mentale gezondheid verbeteren

Het verbeteren van de geestelijke gezondheid kan erg belangrijk zijn voor diegene die zich niet mentaal gezond of sterk voelen. Hoe zorg je voor je mentale gezondheid? Met behulp van deze tips:

 

1.     Neem rust en ontspan

Om de mentale gezondheid te kunnen verbeteren is het belangrijk om rust te nemen en te ontspannen. Dit is een aspect wat door vele niet op de eerste plaats van hun dagelijkse bezigheden staat. Juist in een maatschappij waarin we continu worden blootgesteld aan prikkels, is het belangrijk om echt volledig tot rust te komen. Dit kan bijvoorbeeld door het lezen van een boek, het uitvoeren van een hobby of een wandeling maken.

 

2.     Probeer een goed slaapritme aan te houden

Daarnaast is een goed slaapritme erg belangrijk voor de mentale gezondheid. Hierbij is geadviseerd om 6-8 uur per nacht te slapen. Hierdoor krijgt uw lichaam de mogelijkheid om zich weer volledig op te laden en alle prikkels van de dag te verwerken.

 

3.     Mediatie en ademhalingsoefeningen

Ook toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het uitvoeren van meditatie en ademhalingsoefeningen goed zijn voor het verbeteren van de mentale gezondheid. Hierbij wordt geadviseerd om minimaal 5 minuten per dag bezig te zijn met deze vorm van ontspanning.

 

4.     Consumeer goede voedingsstoffen

Daarnaast is het consumeren van de juiste voeding en voedingsstoffen essentieel voor de mentale gezondheid. Voornamelijk het verminderen van de consumptie van suikers zal een grote invloed hebben. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabiel wat een positieve invloed heeft op het welzijn gedurende de dag.

 

5.     Verminder alcohol gebruik

Ook het verminderen van het alcohol gebruik kan bijdragen aan de mentale gezondheid. Het is hierbij niet noodzakelijk om alcohol volledig uit te sluiten, maar het drinken van alcohol heeft invloed op de gemoedstoestand. Dit heeft voornamelijk betrekking op het gevoel van geluk nadat er alcohol gedronken is.

 

6.     Beweging en sport

Tevens is beweging, door middel van sport, erg goed voor het verbeteren van de mentale gezondheid. Tijdens het sporten worden er namelijk stoffen aangemaakt in de hersenen die invloed hebben op de mate waarin iemand geluk ervaart.

 

7.     Accepteer de emoties

Ook is het accepteren van de (negatieve) emoties erg belangrijk. Juist deze acceptatie en het niet willen wegstoppen van deze emoties, dragen bij aan het welzijn. Door deze emoties uit te spreken of op te schrijven krijgen ze een plek binnen de mentale gezondheid.

 

8.     Omring jezelf met positieve prikkels

Daarnaast toont onderzoek aan dat het omringen met positieve prikkels invloed heeft op de mentale gezondheid. De hersenen hebben namelijk de eigenschap om deze prikkels te spiegelen.

 

9.     Ondersteun met supplementen

Tot slot kunnen supplementen helpen bij het verbeteren van de mentale gezondheid. Zo zijn er verschillende voedingsstoffen die bijdragen aan de geestelijke gezondheid de psychologische functies. Zo heeft de voedingsstof 5 HTP invloed op het ervaren van geluk door invloed van serotonine.

Mentaal Fit (5-HTP)

  • Hoge dosering 5 HTP
  • Voor psychologische functies (geheugen, concentratie, gemoedstoestand en leren)
  • Geeft energie
  • Bij vermoeidheid en moeheid
  • Natuurlijke voedingsstoffen
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Mentale gezondheid’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.