mentale gezondheid
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

De mentale gezondheid is minstens net zo belangrijk als de fysieke gezondheid. Toch wordt hier minder aandacht aan besteed. Zo worden er tallozen adviezen gegeven om ons lichaam te ondersteunen, door te sporten, gezond te eten en voldoende te slapen. Terwijl er nauwelijks adviezen zijn om de mentale gezondheid te verbeteren. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die bij deze soort gezondheid horen.

Fysieke gezondheid

De fysieke gezondheid, ook wel de lichamelijke gezondheid, is alles wat met de gezondheid van het lichaam te maken heeft. Wanneer de fysieke gezondheid laag is, kan u last hebben van lichamelijke klachten zoals; rugklachten, buikpijn, hoofdpijn, klachten aan de ledematen of organen. Zodra iemand geen problemen ervaart kunnen we spreken van een goede fysieke gezondheid.

Mentale gezondheid

Daarentegen is een mentale gezondheid, de gezondheid die u psychologisch ervaart, bijvoorbeeld het gevoel tijdens emoties. Deze mentale gezondheid heeft veel effect op de functies van de hersenen, zoals; het concentratievermogen, geheugen, het kunnen aanpassen in bepaalde situaties en het om kunnen gaan met emoties.

Balans fysiek en mentaal

De beste situatie is als de mentale en geestelijke gezondheid met elkaar in balans zijn. Dat betekent dat u zich goed voelt en kunt genieten van alles in het leven. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat beide vormen van gezondheid nauw met elkaar zijn verbonden. Wanneer u lichamelijk lekker in uw vel zit, heeft dit een positieve invloed op uw geestelijke gemoedstoestand en andersom.

Mentale gezondheid verbeteren

Zoals eerder besproken worden er talloze adviezen gegeven voor het verbeteren van de fysieke gezondheid. Echter wordt er weinig aandacht besteed aan het verbeteren van de mentale gezondheid. Toch zijn er een aantal gemakkelijke manieren om de mentale gezondheid te verbeteren:

  • Sta positief in het leven – Dit is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar desondanks is het belangrijk om dat positieve aspect in het leven te vergroten.
  • Doe iets wat u écht leuk vindt – Wanneer u een hobby heeft waar u mentale energie uithaalt heeft dit een positieve invloed op het welzijn van uw brein.
  • Ervaar nieuwe prikkels – Door uw brein te prikkelen met nieuwe activiteiten blijft u langer mentaal fit, doordat de hersenen als het waren aan het werk zijn.
  • Laat het los – Het is belangrijk om aspecten waardoor u een negatief gevoel krijgt, los probeert te laten. Alhoewel dit niet even gemakkelijk is, zal u dit in de toekomst verder helpen.
  • Beweging – Door te wandelen of andere fysieke bewegingen toe te passen, worden gedeeltes in de hersenen geactiveerd. Dit heeft een grote invloed op het geheugen.
  • De juiste voedingsstoffen – Er zijn vele voedingsstoffen die een positieve invloed hebben op de mentale gezondheid, zoals; Zink, Vitamine B6 en Magnesium. Een toevoeging van deze stoffen kunnen daarom ondersteuning bieden aan uw brein.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *