Alles over mentale gezondheid

 

We krijgen genoeg advies om onze fysieke gezondheid te ondersteunen. We moeten bewegen, gezond eten en voldoende slapen. Maar waarom wordt er minimaal gefocust op de mentale gezondheid? Terwijl de werkdruk, stress en zorgen van de Nederlandse bevolking alsmaar toeneemt, blijkt uit cijfers van het CBS. In dit artikel leest u alles over de mentale gezondheid, de balans ervan en waarom deze net zo belangrijk is als de fysieke gezondheid.

mentale gezondheid blog - vaud

 

Fysieke gezondheid

De fysieke gezondheid, ook wel de lichamelijke gezondheid, is alles wat met de gezondheid van het lichaam te maken heeft. Wanneer de fysieke gezondheid laag is, kan men last hebben van lichamelijke klachten zoals; rugklachten, buikpijn, hoofdpijn, klachten aan de ledematen of organen. Zodra iemand geen problemen ervaart kunnen we spreken over een goede fysieke gezondheid.

 

Mentale gezondheid

Daarentegen is een mentale gezondheid de gezondheid die u psychologisch ervaart. Denk hierbij aan het gevoel dat u ervaart bij emoties. Deze mentale gezondheid heeft veel effect op de functies van de hersenen, zoals; het concentratievermogen, de mate van het geheugen, het kunnen aanpassen in bepaalde situaties en het om kunnen gaan met emoties.

 

Balans

De beste situatie is als de mentale en geestelijke gezondheid met elkaar in balans zijn. Dat betekent dat u zich goed voelt en kunt genieten van alles in het leven. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat beiden nauw met elkaar zijn verbonden. Wanneer u lichamelijk lekker in uw vel zit heeft dit een positieve invloed op uw geestelijke gemoedstoestand. En andersom.

mentale gezondheid blog - vaud

 

Mentale gezondheid verbeteren

Zoals al eerder besproken worden er talloze adviezen gegeven voor het verbeteren van de fysieke gezondheid. Echter leggen wij de nadruk op het verbeteren van de mentale gezondheid:

  • Sta positief in het leven. Dit is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar desondanks is het belangrijk om dat positieve aspect in het leven te vergroten.
  • Doe iets wat u écht leuk vindt. Wanneer u een bezigheid heeft waar u mentale energie uithaalt heeft dit een positieve invloed op het welzijn van uw brein.
  • Ervaar nieuwe aspecten. Door u brein te prikkelen met nieuwe activiteiten blijft u langer jong doordat u uw hersenen als het waren aan het werk zet.
  • Laat het los. Het is belangrijk om aspecten waardoor u een negatief gevoel krijgt, probeert los te laten. Alhoewel dit niet even gemakkelijk is, zal u dit in de toekomst verder helpen.
  • Beweeg. Door te wandelen of andere fysieke bewegingen toe te passen, worden gedeelte in de hersenen geactiveerd. Dit heeft een grote invloed op het geheugen.
  • De juiste voedingsstoffen. Er zijn vele voedingsstoffen die een positieve invloed hebben op de mentale gezondheid, zoals; Zink, Vitamine B6 en Magnesium. Een toevoeging van deze stoffen kunnen daarom ondersteuning bieden aan uw brein.

 

Tip: Mentaal Fit (5-HTP) van Vaud is een supplement speciaal ontwikkeld voor de psychologische functies. Het bevat een hoge dosering Vitamine B6 en 5-HTP.

 

Heeft u nog vragen op opmerkingen over het onderwerp of over het product? Laat het ons gerust weten.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *