bloedsuikerspiegel
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

De bloedsuikerspiegel is een belangrijke waarde van voedingsstoffen die invloed hebben op de gezondheid. Zo is een te hoge of een te lage waarde, ongezond voor het lichaam. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die bij de bloedsuikerspiegel horen.

Wat is de bloedsuikerspiegel?

De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid opgeloste suikers dat in het bloed voorkomt. Dit wordt ook wel bloedglucose genoemd. Deze waarde, die wordt uitgedrukt met millimol per liter bloed (mmol/l), veranderd continu en is afhankelijk van de soort en hoeveelheid voedsel dat geconsumeerd wordt. Zo zorgen  koolhydraten ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt.

De functie van suikers in het bloed is om de cellen energie te geven, waardoor verschillende processen (stofwisseling) in deze cellen mogelijk worden gemaakt. Het lichaam is zelf in staat om deze waardes stabiel te houden, echter ontstaat er een disbalans bij mensen met diabetes. Deze disbalans ontstaat door een constante verhoging van het bloedsuiker.

Wanneer te hoog?

Er wordt gesproken van een te hoge bloedsuikerspiegel wanneer de waarde op een nuchtere maag boven de 6,9 mmol/l is en op een niet nuchtere maag boven de 11 mmol/l. Deze verhoging wordt aangeduid met hyper en kan zeer ongezond zijn. De oorzaken van een verhoogde waarde zijn:

  • Bovengemiddelde consumptie koolhydraten
  • Minder intensieve beweging
  • Gevoel van stress
  • Ziek zijn
  • Vergeten van medicatie

Wanneer te laag?

Er wordt gesproken van een te lage bloedsuikerspiegel wanneer de waarde onder de 4 mmol/l is. Deze verlaging wordt aangeduid met een hypo en kan zeer ongezond zijn. De oorzaken van een verlaagde waarde zijn:

  • Onvoldoende eten
  • Te laat eten
  • Overpresteren lichamelijke inspanning
  • Infecties of ontstekingen
  • Overschot medicatie
  • Overschot alcohol
  • Niet op de juiste manier medicatie gebruikt

Stabiel houden bloedsuikerspiegel

Het is belangrijk voor de gezondheid om de waardes stabiel te houden. Er zijn een aantal effectieve manieren die bijdragen aan deze stabiliteit:

  • Drink voldoende water (1,5-2 liter per dag)
  • Eet gevarieerd en gezond
  • Eet minimaal één keer per week (vette) vis
  • Eet zo min mogelijk rood en bewerkt vlees
  • Voorkom suikers
  • Voorkom alcohol
  • Lichamelijke inspanning 30-60 minuten per dag

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *