Cardio: alles wat u moet weten

Cardio

Cardio is een vorm van sport dat erg populair is, voornamelijk voor het verliezen van gewicht en het vergoten van het uithoudingsvermogen. Maar wat is het precies? Wat zijn de verschillende vormen? En wat zijn de grootste voordelen. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die hierbij horen. 

In dit artikel

Cardio – wat is het precies?

Cardio is een bewegingsactiviteit waarbij voornamelijk het hart- en vaatsysteem (cardio) getraind worden. Met deze vorm van sporten wordt de hartslag verhoogd doordat er continue bewogen wordt. Het doel van cardio heeft te maken met:

  • Het verliezen van gewicht
  • Vergroten van het uithoudingsvermogen
  • Ondersteunen van de spieren, gewrichten en pezen

Vormen van cardio

Er bestaan verschillende vormen van cardio. We kunnen onderscheid maken tussen:

 

Lage intensiteit

Hierbij wordt de hartslag 50-70% van de maximale hartslag verhoogd

 

Duur training

Dit is een langdurige training (minimaal 60 minuten) op een constant relatief laag niveau.

 

Anaerobe niveau

Hierbij wordt er getraind op het drempel niveau van intensiteit.

 

Intervaltraining

Hierbij wordt de hoogte van de hartslag afgewisseld met een hoog en laag niveau.

 

Combinatie training

Het is ook mogelijk om een combinatie van de bovenstaande vormen van cardio uit te voeren.

Gezondheidsvoordelen cardio

Naast de verschillende vormen van cardio, brengt het ook verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee.

 

Verhoogd het uithoudingsvermogen

Als eerste heeft het uitvoeren van cardio oefeningen en bewegingen een positieve invloed op het uithoudingsvermogen. Het zorgt er namelijk voor dat dit verbeterd doordat de longcapaciteit ondersteund wordt. Dit heeft weer een positieve invloed op de circulatie van het bloed door het lichaam.

 

Vermindering van stress

Daarnaast heeft het ook een positieve invloed op het ervaren van stress. Dit heeft te maken met de versnelde bloedcirculatie, hierdoor wordt het hormoon cortisol sneller en gemakkelijker afgebroken wat stress vermindert.

 

Verlaging van de bloeddruk

Ook zorgt beweging voor het verlagen van de bloeddruk. In de meeste gevallen is een te hoge bloeddruk het gevolg van een ongezonde levensstijl en wordt over het algemeen behandeld met behulp van medicatie. Daarom is beweging een gezonder en beter alternatief.

 

Verbeterde slaapkwaliteit

Tevens heeft het een positieve invloed op de verbetering van de slaapkwaliteit. Zo tonen verschillende onderzoeken aan dat het uitvoeren van cardio oefeningen invloed heeft op het gemakkelijker in slaap vallen, maar ook op het langer kunnen doorslapen.

 

Ondersteunt de weerstand

Daarnaast heeft het een positieve invloed op het immuunsysteem, beter bekend als de weerstand. Dit mechanisme is noodzakelijk om het lichaam te beschermen tegen negatieve invloeden van buitenaf.

 

Verbetering van gemoedstoestand

Ook heeft het invloed op het verbeteren van het humeur en hiermee de gemoedstoestand. Dit heeft wederom te maken met de hormonale balans wat invloed heeft op lusteloosheid, negatief zelfbeeld, ongecontroleerde emoties en beslissingsproblematiek.

 

Verlaagde kans op hart- en vaatziekten

Zoals eerder besproken heeft cardio een positieve invloed op het hart-en vaatsysteem. Het verlaagt zelfs de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk, omdat het het hart versterkt en de daarbij horende vaten. Hierdoor wordt het bloed gemakkelijker en beter door het lichaam gepompt.

 

Voor cognitieve functies

Verschillende onderzoeken tonen aan dat de relatie tussen cardio-oefeningen en de hersenfuncties nauw met elkaar verbonden zijn. Zo werd onderzocht dat het concentratievermogen, het geheugen, maar ook de prestaties, worden verbeterd naarmate iemand regelmatig deze oefeningen uitvoert.

 

Verbeterd evenwicht

Ook heeft het een positieve invloed op het evenwicht, voornamelijk voor 65-plussers. Door te bewegen worden gewrichten en spieren ondersteunt die bijdragen aan de evenwicht en balans van het lichaam.

 

Gemakkelijk en toegankelijk

Tot slot is deze manier van bewegen voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk. Het is namelijk niet nodig om hiervoor naar de sportschool te gaan, omdat de oefeningen ook thuis of buiten uitgevoerd kunnen worden zonder gebruik te hoeven maken van attributen.

Soorten cardio oefeningen

Naast de verschillende vormen van oefeningen en de verschillende gezondheidsvoordelen, zijn er ook verschillende soorten cardio oefeningen. De ene oefening is gemakkelijker dan de ander, terwijl de ene velen malen intensiever is dan de ander. De meest populaire oefeningen zijn:

  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Zwemmen
  • Skaten
  • Touwtjespringen
  • Roeien
  • Crosstrainer
  • Boksen
  • Traplopen
  • Klimmen

Kan je elke dag cardio doen?

Het antwoord op de vraag “kan je elke dag cardio doen?” is: ja. De gezondheidsraad adviseert volwassenen om minimaal 150 minuten per week matig tot intensieve bewegingen uit te voeren verspreid over verschillende dagen. Hierbij is het advies hoe meer hoe beter.

Fitness Support

  • Compleet fitness supplement
  • Geschikt voor cardio- en krachttraining
  • Activeert de natuurlijke energie 
  • Activeert de stofwisseling 
  • Natuurlijke voedingsstoffen
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Cardio’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.