Cheat Day

cheat day

De Cheat Day is voor vele het geluksmoment van de week. Het geeft namelijk extra motivatie om doelen met betrekking tot gewicht en sport te behalen. Maar wat is een Cheat Day precies en wat zijn de voordelen? In dit artikel worden deze onderwerpen besproken en verschillende tips gegeven.

In dit artikel

Cheat Day: wat is het?

Een “Cheat Day” is een dag waarop een maaltijd wordt gegeten terwijl dat eigenlijk niet in een dieetprogramma past. Op deze dag is het de bedoeling om uzelf te belonen door iets te eten wat u echt lekker vindt. Het wordt gezien als een beloning voor de vaak strenge voedingsregels waar men zich de gehele week of weken aan gehouden heeft.

Cheat Day voordelen

Een Cheat Day brengt verschillende voordelen met zich mee wat zowel een lichamelijke als geestelijke invloed heeft:

 

Gemakkelijk doelen bereiken

Het inplannen van een Cheat Day of Cheat Meal zorgt ervoor dat u gemotiveerd blijft gedurende de rest het dieetprogramma. Het heeft namelijk effect op de psychologische energie om doelen te bereiken, juist omdat dit het moment is om de teugels te laten vieren.

 

Stok achter de deur

Het uitkijken naar een Cheat Meal zorgt ervoor dat u iets heeft om naar uit te kijken. Hierdoor dient het als een stok achter de deur voor het behalen van de doelen.

 

Goed voor de stofwisseling

Deze maaltijd is meestal een bron aan voedingsstoffen die gedurende de rest van de week niet tot minder genuttigd wordt. Het is daardoor tevens een moment om uw lichaam te voorzien van stoffen om de stofwisseling te activeren.

 

Verandering van de gewoontes

Doordat uw lichaam gewent raakt aan een gezond voedingspatroon, kan het voorkomen dat u helemaal geen behoefte heeft aan een Cheat Meal. Die stok achter de deur is dan wellicht niet eens nodig.

Cheat Day tips

Bij het inplannen van een Cheat Day of Cheat Meal zijn er verschillende tips die kunnen ondersteunen.

 

1. Eén moment per week

Er wordt geadviseerd om maximaal één keer per week een Cheat Meal in te plannen. Het is hierbij belangrijk om één moment te kiezen en niet de gehele dag, anders heeft dit niet het gewenste effectt voor het behalen van uw doelen. Daarnaast is het ook mogelijk om één Cheat Meal per twee weken aan te houden. Dit vergt alleen wel meer discipline.

 

2. Plannen

Daarnaast is het belangrijk om het Cheat moment daadwerkelijk te plannen. Hierdoor heeft u een moment om naar uit te kijken wat extra motiverend werkt. Ook voorkomt u gedurende de week meer Cheat momenten.

 

3. Caloriebalans berekenen

Om de gewenste doelen te behalen is het belangrijk om te weten wat de bijbehorende caloriebehoefte is. Door de wekelijkse caloriebehoefte te berekenen, kunt u een balans vinden tussen de calorie-inname tijdens de Cheat Meal en de overige maaltijden.

 

4. Op trainingsdagen

Het inplannen van een Cheat Day kan het beste op trainingsdagen, omdat u op die dag extra calorieën zult verbranden. Daarnaast is het geadviseerd om een zware krachttraining te doen de dag ná dat u deze maaltijd heeft gegeten.

 

5. Alleen voor de 10

Prioriteren van wat u echt graag wilt eten, is noodzakelijk. Nuttig daarom alleen de dingen die u het écht waard vindt om voor te zondigen. Alleen alles wat u een cijfer 10 geeft en niet minder.

 

6. Zo min mogelijk vet

Het is misschien lastig, maar wel geadviseerd om zo min mogelijk vetten te consumeren tijdens de Cheat Meal. Deze vetten zijn vaak funest voor het behalen van uw doelen en niet altijd nodig om te genieten van een lekkere maaltijd.

 

7. Geen tot zo min mogelijk alcohol

Vaak gaan deze moment gepaard met het consumeren van alcohol. Helaas heeft alcohol de eigenschap om de vetverbranding tegen te gaan. Dit heeft dus een dubbel negatief effect, omdat het de vetten van de Cheat Meal niet goed zal verteren.

 

8. Voedingsstoffen vermijden

Tot slot zijn er een aantal voedingsstoffen die het beste vermeden kunnen worden tijdens de Cheat Meal. Zo hebben suiker, transvetten en zout een negatieve invloed op het behalen van de doelen. Natuurlijk is het haast onvermijdelijk om deze voedingsstoffen uit te sluiten tijdens een Cheat Meal, maar het vermijden ervan kan al helpen.

Break bij het afvallen

  • Bij het afvallen
  • Ondersteunt tijdens een vetrijke maaltijd
  • Hoge dosering chitosan
  • Goed voor het cholesterolgehalte
  • 100% natuurlijke
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Cheat day’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.