De strijd tegen overtollige kilo’s

 

In 2018 kampte ongeveer de helft van de Nederlandse volwassenen met overgewicht. Veel mensen beginnen vaak gemotiveerd aan een dieet, maar na verloop van tijd krijgt de oude levensstijl weer de overhand. De verloren kilo’s komen er langzaam aan en het JoJo-effect ontstaat.

Wellicht start u in januari 2020 met het goede voornemen om de strijd aan te gaan tegen overtollige kilo’s. Wij geven u graag tips om gemotiveerd te blijven en er voor te zorgen dat u uw dieet vol houdt.

De-strijd-tegen-overtollige-kilo's

Tip’s om de strijd tegen overtollige kilo’s aan te gaan:

 

1. Doe het samen!

Iemand in uw omgeving die ook het streven heeft om overtollige kilo’s kwijt te raken? Ga de strijd samen aan. Door een gemeenschappelijk doel te hebben is het makkelijker om elkaar te motiveren. Juist op het moment dat bij één van de twee de motivatie wegzakt.

 

2. Stel realistische doelen

Veel mensen willen graag binnen een korte periode heel veel afvallen. Het probleem is dat wanneer u veel kilo’s verliest in een korte periode dit vaak ten kosten gaat van uw spiermassa, in plaats van het vetweefsel. Hierdoor ontstaat het JoJo-effect. Het is daarom belangrijk dat u realistische doelen stelt. Een voorbeeld hiervan kan zijn om 0,5 of 1 kilo per week af te vallen.

 

3. Beloon uzelf

Gaat de strijd tegen de overtollige kilo’s goed en heeft u één van uw doelen behaald? Beloon uzelf. Geef uzelf iets waarvan u gelukkig wordt. Een nieuw kledingstuk? Een dagje weg? Of juist iets totaal anders.

 

4. Maak sporten leuk

Het aanpassen van uw eetpatroon is vaak het belangrijkste om overtollige kilo’s kwijt te raken. Toch is het ook erg belangrijk om goed te bewegen. Hierbij hoeft u niet persé 40 minuten per dag op de cross-trainer te staan. Kies een vorm van bewegen wat u leuk lijkt of aanspreekt. Een teamsport? Zwemmen? Wandelen? Het is belangrijk dat u iets kiest waar u plezier uit haalt.

 

5. Plan een cheat-meal

Plan één maaltijd per week of per twee weken in waar u zich niet aan uw voedingsschema hoeft te houden. Kies een maaltijd waar u trek in heeft of waar u al dagen naar verlangt. Het hebben van een cheat-meal zorgt ervoor dat u beter gemotiveerd blijft tijdens de strijd tegen de overtollige kilo’s.

 

Heeft u nog een goede tip? Deel het met ons en help anderen!

 

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *