Skip to content

Fitness – alles wat u moet weten

Fitness is een van de populairste sporten van het moment. Wat wordt bedoeld met fitness? Is fitness goed voor je lichaam? Wat is het verschil tussen sporten en fitness? Wat doe je in de fitness? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

Fitness geschiedenis

Hoewel fitness de laatste jaren ongelooflijk populair is geworden, bestaat de sport al meer dan 3000 jaar. In India bracht een hindoeïstische gezondheidsleraar lichaam en geest in evenwicht door fitness te beoefenen. Het ging daarbij niet direct om het gebruik van gewichten of het verbranden van vet, maar echt om het hervinden van innerlijk evenwicht. Ook verwant aan yoga.

Ruim 250 jaar later gaven de Grieken de sport een nieuw jasje en begonnen een Gymnasium, een plek waar mensen konden trainen ter voorbereiding op de Olympische Spelen. Deze centra worden dan ook beschouwd als de eerste sportscholen uit de oudheid. Het beoefenen van de sport werd zelfs verplicht voor de bevolking, omdat ze zo gericht waren op het trainen van fysieke kracht.

Honderden jaren later rond 1800 maakte de sport een grote ontwikkeling door. De sport werd toegankelijk voor de hele bevolking en nu ook voor vrouwen. Er ontstonden uitbreidingen met gymnastiek en krachtsporten. In deze periode ontstonden ook de eerste bodybuilders.

Gezondheidsvoordelen fitness - Is fitness goed voor je lichaam?

Het doen van fitness oefeningen brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo beïnvloedt het zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid, zoals;

  • Verbetering van de bloedcirculatie
  • Vergroten van de longcapaciteit
  • Ondersteuning van de gewrichten
  • Versterken van de spieren
  • Onderhoudt een gezond gewicht
  • Ondersteunt de motoriek
  • Verbetert concentratie en geheugen
  • Verbetert de slaap
  • Brengt hormonen in balans

Welke sporten vallen onder fitness?

Velen denken dat het gebruik van gewichten alleen onder de sport fitness valt. Dat is niet helemaal juist, want er zijn ontzettend veel sporten die onder deze categorie vallen.

 

Cardio

Cardio is een vorm van de sport waarbij de nadruk ligt op het verhogen van de hoeveelheid zuurstof in het bloed, het verbeteren van de bloedsomloop waarbij de hartslag op een continu niveau ligt. Voor de meeste mensen ligt het doel van het uitvoeren van de oefeningen, in het verliezen van vetmassa en het vergroten van de conditie. Voorbeelden van cardio-oefeningen zijn; crosstrainer, loopband, fietsen en roeien.

 

Krachttraining

Daarnaast is krachttraining de meest populaire vorm van sport als het gaat om fitness. Hierbij ligt de nadruk op het versterken, ondersteunen en laten groeien van de spieren. Ook het vergroten van het uithoudingsvermogen hangt hiermee samen. Bij deze oefeningen worden de spieren kort en explosief bewogen. Voorbeelden van krachttraining zijn: buikspieroefeningen, push-ups en squats.

 

CrossFit

CrossFit is ook een steeds populairder wordende sport. Het combineert elementen van gymnastiek, atletiek en krachttraining. Oefeningen worden in een snel tempo achter elkaar uitgevoerd met korte rustpauzes als interval. Een belangrijk en onderscheidend aspect van CrossFit is dat alleen functionele oefeningen worden uitgevoerd. Dit betekent dat het lichaam deze oefeningen (ooit) in het dagelijks leven uitvoert, zoals: tillen, trekken, duwen, springen en gooien.

 

Calisthenics

Daarnaast is calisthenics een vorm van fitness waarbij alleen het eigen lichaamsgewicht wordt gebruikt. Met als doel het lichaam in balans te brengen door sterke spieren te ontwikkelen en atletisch te worden. De voordelen van deze vorm is dat het naast het sterker maken van de spieren ook een grote invloed heeft op de balans van het lichaam.

 

Circuittraining

Het uitvoeren van circuittraining heeft vooral te maken met het vergroten van het uithoudingsvermogen. Tijdens deze training wordt in korte tijd een parcours afgelegd waarbij alle spiergroepen worden getraind. Het voordeel van dit type is dat in korte tijd een hoge hartslag en intensiteit kan worden bereikt.

 

Hoge intensiteit intervaltraining (HIIT)

Bij deze laatste vorm van fitness worden de spieren zeer kort en explosief bewogen, gevolgd door een zeer korte rust. Hierdoor stijgt de hartslag onmiddellijk, waardoor de verbranding versnelt.

Fitness supplementen

Naast gezond eten, voldoende water drinken en minstens 6-8 uur slaap per nacht, kunnen fitnesssupplementen bijdragen aan het sporten. Zo zijn er ontzettend veel verschillende supplementen ontwikkeld voor verschillende aspecten van de sport. Sommige geven meer energie, terwijl andere zich richten op vetverbranding. Bij het kopen van een supplement is het belangrijk om een product te kiezen dat past bij je behoeften en doelen.

Shop gerelateerd aan fitness

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Fitness’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.