Fitness: alles wat u moet weten

Fitness

Fitness wordt een steeds populairdere manier van sporten. Maar wat is het precies? Wat voor verschillen in fitness zijn er? En wat zijn de grootste gezondheidsvoordelen. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die betrekking hebben op fitness.

In dit artikel

Geschiedenis van fitness

Ondanks dat fitness de afgelopen jaren ontzetten populair is geworden, bestaat de sport al ruim 3000 jaar. Een hindoeïstische gezondheids leraar bracht in India lichaam en geest in balans met het uitoefenen van fitness. Het ging hierbij niet direct om het gebruik maken van gewichten of vetverbranding, maar echt om de innerlijke balans terug te vinden. Ook wel te vergelijken met yoga.

Ruim 250 jaar later steken de Grieken de sport in een nieuw uiterlijk en beginnen een Gymnasion, een plek waar getraind kon worden als voorbereiding op de Olympische spelen. Deze centra worden dan ook gezien als de eerste sportscholen van de oudheid. Het uitoefenen van de sport werd zelfs verplicht voor de bevolking, omdat zij zo gericht waren op het trainen van lichamelijke kracht.

Honderden jaren later rond 1800, maakte de sport een grote ontwikkeling door. De sport was toegankelijk voor de gehele bevolking en inmiddels ook vrouwen. Er ontstonden uitbreidingen met gymnastiek en krachtsporten. In deze periode ontstonden ook de eerste Body Builders.

Gezondheidsvoordelen

Het uitvoeren van fitnessoefeningen brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo heeft het invloed op zowel de lichamelijke gezondheid, maar ook op de mentale gezondheid van mensen.

  • Verbetering van de bloedsomloop
  • Verhogen van de longcapaciteit
  • Ondersteunen van de gewrichten
  • Versterken van de spieren
  • Zorgt voor een gezond gewicht
  • Ondersteunt de motoriek
  • Verbeterde concentratie en geheugen
  • Verbeterde slaap
  • Brengt hormonen in balans

Welke sporten vallen onder fitness?

Vele denken dat het gebruik maken van gewichten alleen onder de sport fitness vallen. Dat is niet helemaal correct, er zijn namelijk ontzettend veel sporten die onder de categorie vallen.

 

Cardio

Cardio is een vorm van de sport waarbij de focus ligt op het verhogen van de hoeveelheid zuurstof in het bloed, het verbeteren van de bloedsomloop waarbij de hartslag op een continu niveau zit. Voor de meeste mensen ligt het doel van het uitvoeren van de oefeningen, bij het verliezen van vetmassa en het vergroten van de conditie. Voorbeelden van cardio oefeningen zijn; crosstrainer, loopband, fietsen en roei-oefening.

 

Krachttraining

Daarnaast is krachttraining de populairste vorm van sport als het gaat om fitness. De focus ligt hierbij op het verstevigen, ondersteunen en laten groeien van de spieren. Ook het vergroten van het uithoudingsvermogen heeft hiermee te maken. Bij deze oefeningen gaat het om het kort en explosief bewegen van de spieren. Voorbeelden van krachttraining zijn: buikspieroefeningen, push-ups, squats en overige krachttraining apparaten.

 

CrossFit

Ook is CrossFit een steeds populairder wordende sport. Hierbij worden elementen van gymnastiek, atletiek en krachttraining gecombineerd. De oefeningen worden op een hoog tempo achter elkaar uitgevoerd met korte rustmomenten als tussenpozen. Een belangrijk en kenmerkend aspect van CrossFit is dat er alleen functionele oefeningen uitgevoerd worden. Dit betekent dat het lichaam deze oefeningen (ooit) in het dagelijks leven voorkomen, zoals: tillen, trekken, duwen, springen en gooien.

 

Calisthenics

Daarnaast is calisthenics een vorm van fitness waar allen gebruik wordt gemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Met als doel het lichaam in evenwicht brengen door sterke spieren te ontwikkelen en atletisch te worden. De voordelen van deze vorm is dat het naast het sterker maken van de spieren ook een grote invloed heeft op het balans van het lichaam.

 

Circuittraining

Het uitvoeren van een circuittraining heeft voornamelijk te maken met het verhogen van het uithoudingsvermogen. Tijdens deze training wordt een parcours afgelegd in korte tijd waarbij alle spiergroepen getraind worden. Het voordeel van deze soort is dat er in een korte periode een hoge hartslag en intensiteit behaald kan worden.

 

High Intensity Interval Training (HIIT)

Bij deze laatste vorm van fitness, gaat het om het heel kort en explosief bewegen van de spieren gevolgd door een heel kort rustmoment. Het gevolg hiervan is dat de hartslag direct stijgt waardoor verbranding sneller plaatsvindt.

Fitness supplementen

Naast het eten van gezonde voeding, het voldoende drinken van water en minimaal 6-8 uur per nacht slapen, kunnen fitness supplementen een bijdrage leveren aan de sport. Zo zijn er ontzettend veel verschillende supplementen ontwikkeld voor verschillende aspecten van de sport. De een geeft meer energie, terwijl de ander gericht is op het verbranden van vet. Het is bij het aanschaffen van een supplement belangrijk om een product aan te kiezen wat bij de wensen en doelen past.

Tips

Tot slot zijn er een aantal cruciale tips bij het uitvoeren van fitness gerelateerde oefeningen:

  • Begin met een laag gewicht
  • Voorkom het trainen van dezelfde spiergroep twee keer per week
  • Eet voldoende, wel gezond
  • Drink voldoende water, ook na de training
  • Zorg altijd voor een voldoende warming-up en een cool-down
  • Rek en strek de spieren goed

Fitness Support

  • Compleet fitness supplement
  • Geschikt voor cardio- en krachttraining
  • Activeert de natuurlijke energie 
  • Activeert de stofwisseling 
  • Natuurlijke voedingsstoffen
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Fitness’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.