Skip to content

Fit gezond afvallen – tips

Fit en gezond afvallen is belangrijk om een langdurig gezond gewicht te behalen. Wat is de beste manier om gezond af te vallen? Hoe val ik verantwoord 10 kilo af? Wat is gezond om af te vallen per week? Hoe lang duurt 20 kilo afvallen? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

Wat is gezond afvallen?

Als het om afvallen gaat, doen er veel mythen en misvattingen de ronde. Ongewenste diëten, wonderpillen en extreme calorierestricties kunnen allemaal leiden tot ongezond gewichtsverlies. Dus, wat is de beste manier om gezond af te vallen? Allereerst is het belangrijk om realistische doelen te stellen. Een gezond tempo van gewichtsverlies is ongeveer 0,5 tot maximaal 1 kilo per week. Sneller afvallen dan dat kan gevaarlijk zijn en is vaak niet duurzaam op lange termijn. Naast het stellen van realistische doelen vereist gezond gewichtsverlies ook veranderingen in uw dieet en levensstijl. Dit omvat het eten van meer volledige voedingsmiddelen, het beperken van bewerkte en suikerhoudende voedingsmiddelen en regelmatige lichaamsbeweging. Deze veranderingen zijn misschien niet gemakkelijk, maar wel noodzakelijk voor duurzaam gewichtsverlies. Met geduld en doorzettingsvermogen kunt u uw doelen bereiken en genieten van een gezonder leven.

Fit gezond afvallen tips

Om op een gezonde manier af te vallen is het belangrijk om een aantal aspecten (tips) mee te nemen tijdens het afvallen. Zo zijn er zes kernwaarden die u helpen om langdurig en gezond af te vallen.

 

1.     Creëer een calorie tekort

Ten eerste tip voor gezond afvellen, is het belangrijk te bepalen hoeveel calorieën u per dag moet binnenkrijgen om uw streefgewicht te bereiken. Want bij het verliezen van overtollige kilo’s is het noodzakelijk om minder calorieën binnen te krijgen dan uw lichaam nodig heeft. Dus minder energie verbruiken dan u verbrandt. Gemiddeld wordt geadviseerd om maximaal 500 kcal onder uw caloriebehoefte te zitten om op een gezonde manier af te vallen.

 

2.     Bekijk de voedingswaardes

Waar velen de fout in gaan tijdens het afvallen is het maken van de verkeerde ‘gezonde’ keuzes. In de supermarkt worden bijvoorbeeld talloze producten aangeboden die beweren gezond te zijn. Maar wat houdt gezond eten en drinken precies in? Het is een vraag waar een groot deel van de bevolking geen antwoord op heeft. Dat komt omdat mensen niet weten welke voedingsstoffen er in voedsel zitten. Door structureel de achterkant van de verpakking te lezen en u te richten op de calorieën, vetten en suikers, leert u zelf wat gezond voor u is en wat niet.

 

3.     Val net te snel af

Daarnaast is te snel willen afvallen een van de meest voorkomende fouten die gezond afvallen in de weg staat. Men wil binnen enkele weken tientallen kilo’s kwijt raken, ten koste van het langdurig gezond afvallen. Op het moment dat men de caloriebehoefte te sterk beperkt, door minder dan 1.200 kcal per dag te consumeren, verliest men 1 tot 2 kilo per week. Dit is echter meestal alleen vocht en geen vetmassa.

 

4.     Sporten en bewegen

Bewegen is een bijzaak wat hoort bij fit en gezond afvallen, toch is het belangrijk om dit ook bewust te doen. De meesten beginnen meteen met hardlopen, zwemmen en drie keer per week fanatiek naar de sportschool te gaan. Terwijl uit onderzoek blijkt dat als het gaat om afvallen het belangrijker is om kleine stapjes te zetten, omdat mensen dit nieuwe ritme dan langer volhouden. Begin daarom met het nemen van de trap in plaats van de lift, of de fiets in plaats van de auto. Door dit langzaam op te voeren, zult u langer bewegen, wat een positieve invloed heeft op gezond gewichtsverlies.

 

5.     Gecontroleerd en gezond afvallen

Naast het langzaam opbouwen van lichaamsbeweging is het ook belangrijk om dit gecontroleerd te doen om van de gezondheidsvoordelen te kunnen genieten. Beweging versterkt namelijk uw spieren, u verbruikt meer energie (calorieën) en u voelt zich energieker.

 

6.     Voorkom het JoJo-effect

Om gezond en langdurig af te vallen is het belangrijk om het jojo-effect te vermijden: afvallen en vervolgens weer aankomen. De bovengenoemde aspecten hebben hier dus al een grote invloed op, maar toch gaat het bij fit en gezond afvallen vooral om het verliezen van vetmassa en het behouden van spiermassa. Dit is een van de lastigste aspecten tijdens het afvallen omdat die lijn erg dun is. Het supplement JoJo-effect Supporthelpt hierbij. Het heeft namelijk enerzijds een positieve invloed op het spierbehoud tijdens het afvallen en anderzijds ondersteunt het de stofwisseling en vetverbranding.

Shop gerelateerd aan fit gezond afvallen

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Fit gezond afvallen’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.