Het jojo-effect, verschrikkelijk

 

We hebben er allemaal wel eens van gehoord, het fenomeen ‘jojo-effect’. Mocht je er zelf nog nooit last van hebben gehad, dan heb je er vast een vriend, collega of familielid over horen klagen. In deze blog vertel ik precies wat het jojo-effect is en vooral wat je ertegen kan doen.

het-jojo-effect-verschrikkelijk

Wat is het jojo-effect precies?

Het jojo-effect treedt op bij mensen die snel overtollige kilo’s kwijt willen raken door verschillende (crash) diëten te volgen, maar vervolgens weer aankomen doordat zij terugvallen in hun oude eetpatroon. Het jojo-effect heeft zijn naam te danken aan het bekende speeltje de jojo, waarbij de overtollige kilo’s het speeltje voorstellen die doormiddel van het touwtje op en neer gaan.

Hoe kom je aan het jojo-effect?

Je krijgt vaak met het jojo-effect te maken op het moment dat je veel minder calorieën opneemt dan dat je lichaam eigenlijk nodig heeft. Je begint met een crashdieet waarbij je zo min mogelijk vetten, suikers en koolhydraten eet. Doordat je lichaam haast geen voedingsstoffen binnen krijgt gaat je lichaam in de crisismodus, dit betekend dat de stofwisseling en de vetverbranding trager worden. Je lichaam verliest veel vocht en spiermassa waardoor de kilo’s er snel af vliegen.

Op het moment dat je je streefgewicht bereikt hebt val je vaak weer terug in je oude eetpatroon. Je lichaam zal zoveel mogelijk van je eten opslaan als vet, dit komt omdat je lichaam gewend is om in de crisismodus te staan. Het gevolg hiervan is dat je juist weer aankomt, vaak meer dan dat je in eerste instantie was afgevallen.

 

het-jojo-effect-verschrikkelijk-2

Het belangrijkste: hoe voorkom je het jojo-effect?

 

  1. Stop met crash diëten.

Je zult tijdens je crashdieet snel en veel afvallen, maar op langer termijn zal het er niet voor zorgen dat jij je gezonde streefgewicht zult behalen.

 

  1. Verander je eetpatroon.

Het is belangrijk dat je vooral gezonder gaat eten en niet persé minder. Ga na hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft voor een gezond gewicht en focus je daarop.

 

  1. Tel je calorieën.

Vaak zijn we er niet van bewust hoeveel calorieën er in ons eten zit, daarom is het verstandig om dit bij te houden door een calorieënteller-app. Als je er bewust van bent hoeveel calorieën je opneemt zal dit je verder helpen in je afslankproces.

TIP: Lifesum en MyFitnessPal zijn gratis calorieënteller-apps die je helpen op gewicht te blijven, af te vallen of aan te komen.

 

  1. Val rustig af.

Het liefst val je binnen 2 weken 9 kilo af, maar dat is lang niet zo gezond voor je lichaam. Neem de tijd om af te vallen want langzaam afvallen is duurzaam afvallen.

 

  1. Beweeg!

Gezond eten zorgt voor 70-80% dat je afvalt en bewegen draagt hieraan bij met 20-30%. Het is daarom belangrijk om te sporten zodat je je doelen behaalt.

 

  1. Gun jezelf een cheatday.

Je bent goed onderweg naar je streefgewicht, maar toch verlang je af en toe naar de heerlijke zoetigheid of juist een lekkere romige pasta. Gun jezelf een cheatday (natuurlijk niet te vaak). Op deze manier zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft voor je einddoel, doordat je iets hebt om af en toe naar uit te kijken.

TIP: als je zeker wilt weten dat je niet teveel aankomt tijdens je cheatday, neem dan Break van Vaud voor de maaltijd. De supplementen zorgen ervoor dat je lichaam geen vetten en suiker opneemt.

 

Heb jij nog goede tips om een jojo-effect te voorkomen? Of is het jou gelukt om het jojo-effect te doorbreken? Deel het met ons door het te laten weten in de comments.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *