Hoe kunt u het jojo-effect voorkomen? Het is een gezondheidseffect waar vele tegen aanlopen tijdens het afvallen, namelijk het jojo-effect. U verliest heel snel gewicht, maar dit komt er vervolgens net zo snel weer aan. Toch zijn er verschillende manieren om het jojo-effect te voorkomen. In dit artikel wordt u uitgelegd hoe u dit het beste kunt voorkomen.

 

1. Stop met (crash)diëten 

De belangrijkste oorzaak om het jojo-effect te voorkomen is door te stoppen met (crash)diëten. Hierbij wordt namelijk de caloriebehoefte minimaal gehalveerd, van 2500 kcal naar 1000 kcal per dag. Het gevolg hiervan is dat u snel gewicht verliest, echter verliest u niet het gewenste vetweefsel. U verliest op dat moment vocht en spierweefsel, waarbij de voedingsstoffen juist opgeslagen worden als vetweefsel. Hierdoor valt u snel af, maar wanneer u weer terug gaat naar u ‘normale’ caloriebehoefte komt u minstens zoveel weer aan.

 

2. Nieuw gewoontes en mindset

Het tweede aspect wat belangrijk is om het jojo-effect te voorkomen, is uw nieuwe leefgewoonte te zien als normaal. Hierbij is het belangrijk dat u als het ware een knop omzet om zo uw mindset te kunnen veranderen. Alleen op deze manier zult u op een duurzame manier het gewenste resultaat behalen. De verandering van uw levensstijl, zorgt voor succes als het gaat om gewichtsverlies.

 

3. Eet minder, maar vooral gezonder

Als antwoord op de vraag: hoe het jojo-effect voorkomen? Is het belangrijk dat u vooral gezonder gaat eten. Wanneer u op dit moment te veel eet is het vanzelf sprekend dat u ook minder moet eten. Bereken dan ook van te voren wat uw caloriebehoefte is. Aan de hand van deze informatie kunt u precies bepalen hoeveel voedingsstoffen u per dag binnen moet krijgen om op een gezonde manier gewicht te verliezen.

 

4. Bewust van wat u eet

De supermarkt ligt er vol mee, producten die ‘gezond’ op de verpakking hebben staan, maar liefst uit 10% suikers bestaan. Zo hebben de producten muesli of yoghurt een gezond imago, terwijl dit in de meeste gevallen niet het geval is. Het is daarom belangrijk om er bewust van te zijn wat u eet. Bekijk daarom altijd de voedingslijst op de verpakking, zo weet u zeker dat u suikers en verzadigde vetten beperkt. Op deze manier voorkomt u het jojo-effect.

 

5. Bewegen, bewegen en bewegen

Eigenlijk spreekt dit onderdeel voor zich. Het is onwijs belangrijk om te bewegen, niet alleen voor uw fysieke gezondheid maar ook voor uw mentale gezondheid. De verhouding als impact op gewichtsverlies, kan verdeeld worden in 70% voeding en 30% beweging. Het is daarom belangrijk om naast uw gezonde voeding goed te bewegen en/of te sporten.

 

6. Supplement JoJo-effect Support

JoJo-effect Support is een supplement dat helpt het jojo-effect te voorkomen. Het bevat namelijk de stof CLA dat zich focust op het verbranden van vetweefsel en op het behouden van spieren. Dit zijn dan ook de twee factoren die belangrijk zijn om duurzaam gewicht te verliezen en het jojo-effect te voorkomen.

 

7. Plan een cheatmeal

Om uzelf zo nu en dan te belonen, is het fijn om een ‘cheat’ moment in de week te plannen. Het gaat hierbij om een maaltijd waarbij u iets eet of drinkt wat eigenlijk niet binnen uw gezonde voedingspatroon past. Het is wetenschappelijk bewezen dat door uzelf te belonen met deze maaltijd, u uw doel voor gewichtsverlies beter behaald. Op deze manier zal u het jojo-effect voorkomen.

Tip: Break is een supplement dat verzadigd vetten aan zich bind. Hierdoor worden deze niet opgenomen in het lichaam.

 

8. Zowel de reis als eindbestemming

Alhoewel uw einddoel de reden is waarom u gewicht wilt verliezen, is uw reis net zo belangrijk. Hiermee wordt gedoeld op het feit dat u moet accepteren dat u niet binnen no time van A naar B zult gaan, hiervoor zal een langere periode nodig zijn. Geniet van deze periode en de successen die u tussendoor behaald.

 

Video: Hoe het jojo-effect voorkomen?

In deze video wordt kort uitgelegd hoe het effect precies werkt.

 

 

Heeft u nog vragen op opmerkingen over het onderwerp ‘Hoe het jojo-effect voorkomen’? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *