Hoe verbeter ik mijn nachtrust?

 

Ruim 40% van de Nederlanders geeft aan regelmatig last te hebben van slaapproblemen. Hierbij geeft men aan dat zij niet toekomen aan voldoende nachtrust, wat weer effect heeft op de productiviteit gedurende de dag. Voor vele is dit dan ook een belangrijke vraag: hoe verbeter ik mijn nachtrust? In deze blog leest u een aantal tips voor het verbeteren van uw nachtrust.

hoe-verbeter-ik-mijn-nachtrust-blog-vaud

 

  1. Op tijd gaan slapen

Deze tip klinkt vrij logisch, echter begint een goede nachtrust bij het op tijd naar bed gaan. Hoe eerder u naar bed gaat des te eerder u ook slaapt. Calculeer daarom ook in hoelang u nog TV wilt kijken of een boek wilt lezen voor het in slaap vallen.

 

  1. Beweeg voldoende

Zorg dat u overdag voldoende beweegt, hierdoor bent u lichamelijk en mentaal toe aan rust in de avond. Onderzoek toont aan dat men die minimaal 30 minuten per dag beweegt, een betere nachtrust heeft. Dit resulteert dan ook in een hogere productiviteit gedurende de volgende dag.

 

  1. Frisse kamer

Zorg ervoor dat het raam in uw kamer elke dag even open staat. Dit zorgt voor een frisse lucht en geur. Daarnaast is het ook belangrijk dat het niet te warm is. De beste temperatuur om te slapen in de slaapkamer is 18 graden.

 

  1. Piekeren tegen gaan

Van de 40% Nederlanders dat aangeeft onvoldoende nachtrust te hebben, geeft een groot gedeelte aan dat dit mede komt door het vele piekeren voor het slapen. Ondanks dat het gemakkelijker gezegd dan gedaan is, is het belangrijk om met een leeg hoofd te gaan slapen. Het opschrijven van gedachtes vóór het slapen gaan is hiervoor een goede manier. Ook ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen.

 

Extra tip: Rhodiola stress is een voedingssupplementen dat uw lichaam en geest laat aanpassen aan uiteenlopende situaties.

 

  1. Voorkom blauwlicht

Blauwlicht is het licht dat telefoons en TV’s genereren. Dit licht heeft grote invloed op het inslaap vallen en dus uw nachtrust. Tegenwoordig zijn telefoons en TV’s de grootste oorzaak voor een slechte nachtrust. Men kijkt vlak voor het slapen gaan 9 van de 10 keer naar hun TV of telefoon. Dit zorgt voor prikkels in de hersenen waardoor het lastiger is om direct in slaap te komen. Schakel uw TV en/of telefoon 30 minuten voor het slapen uit, dit zorgt ervoor dat u beter in slaap valt.

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over hoe u uw nachtrust kunt verbeteren? Laat het ons gerust weten.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *