Skip to content

Kurkuma: gezond, thee en planten

Kurkuma is een steeds populairder kruid dat verwerkt wordt als supplement en geconsumeerd als superfood. Wat is kurkuma en waar is het goed voor? Wat zijn de nadelen van kurkuma? Wie mag geen kurkuma gebruiken? Hoeveel kurkuma mag je per dag gebruiken? In dit artikel worden vragen beantwoord en onderwerpen besproken die hierbij horen. 

Kurkuma – wat is het precies?

Wat is kurkuma en waar is het goed voor? Kurkuma is een kruid dat veel wordt gebruikt in de Oosterse keuken. Het heeft een sterke, scherpe smaak en een prachtige gele kleur. Kurkuma wordt gemaakt van de wortels van de plant Curcuma longa, die oorspronkelijk uit India komt. Het kruid wordt al honderden jaren gebruikt in de traditionele Ayurvedische geneeskunde, en recentelijk is het ook steeds populairder in het Westen. Kurkuma bevat talrijke voedingsstoffen, waaronder curcumine, antioxidanten en anti-inflammatoire stoffen. Het kruid wordt vaak gebruikt om de spijsvertering te stimuleren, pijn te verminderen en ontstekingen tegen te gaan. Kurkuma kan op verschillende manieren worden gebruikt: het kan rauw of gekookt gegeten worden, of er kan thee van gemaakt worden. Het kruid is ook verkrijgbaar in supplementvorm, bijvoorbeeld in capsules of poeder. Kurkuma is een veelzijdig kruid met talrijke gezondheidsvoordelen.

Kurkuma gezondheidsvoordelen

Kurkuma heeft een aantal kenmerkende gezondheidsvoordelen en wordt al eeuwen gebruikt als gezondheidsmiddel in Azië. Door de toenemende populariteit in de westerse wereld is er veelvoudig onderzoek gedaan naar de werking op de gezondheid. De belangrijkste voordelen van kurkuma worden besproken.

 

1. Functies zenuwstelsel

Kurkuma heeft de eigenschap om de functies van het zenuwstelsel te ondersteunen. Dit zorgt ervoor dat de informatie die wordt opgenomen, op de juiste manier door het lichaam wordt verwerkt.

 

2. Sterke botten

Kurkuma heeft de eigenschap om botten sterk te houden. Deze sterkte is belangrijk om hedendaagse handelingen op de juiste en gewenste manier uit te voeren.

 

3. Soepele gewrichten

Zo heeft het ook effect op het soepel houden van gewrichten. Het soepel houden hiervan is belangrijk voor het gemakkelijk kunnen bewegen.

 

4. Ondersteunt het immuunsysteem

Kurkuma heeft de eigenschap om het immuunsysteem te ondersteunen. Dit afweersysteem is belangrijk om het lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

 

5. Cellen en weefsels

De specerij helpt cellen en weefsels te beschermen en gezond te houden. Het beschermt ze namelijk tegen vrije radicalen. Dit zijn schadelijke deeltjes met een negatieve invloed die in het lichaam ontstaan of terecht komen.

 

6. Gezonde huid

Doordat kurkuma de cellen en weefsels beschermt, heeft dit een positieve invloed op de gezondheid van de huid. Hierdoor helpt het de huid zijn veerkracht te behouden.

 

7. Gezond hart

Kurkuma heeft een ondersteunende werking op de gezondheid van het hart, zo tonen verschillende onderzoeken aan.

 

8. Longen en luchtwegen

De specerij helpt de longen en bovenste luchtwegen gezond te houden. Dit is belangrijk om de ademhaling zo goed en soepel mogelijk te laten verlopen.

 

9. Vorming van bloed

Kurkuma heeft invloed op de vorming van het bloed. Bloed bestaat uit witte bloedplaatjes, rode bloedplaatjes en bloedplasma.

 

10. Bloedcirculatie 

Naast dat het invloed heeft op de vorming van het bloed, biedt het ook ondersteuning aan de bloedcirculatie. Dit is belangrijk om het bloed door het lichaam te laten stromen.

Kurkuma bijwerkingen

Bij een gebruik van meer dan 2500mg per dag kan Kurkuma bijwerkingen geven. Deze hoge dosering of in combinatie met bepaalde medicijnen zorgen hiervoor. Bijwerkingen van kurkuma kunnen onder andere diarree, misselijkheid, braken en huiduitslag zijn. Soms kan kurkuma ook leiden tot maagklachten en maagzuurreflux. Als u last heeft van een van deze bijwerkingen, is het geadviseerd om te stoppen met het gebruik ervan en contact opnemen met uw arts.

Hoeveel kurkuma mag je per dag gebruiken?

Alhoewel er volgens de EFSA nog geen officiële aanbevolen doseringen zijn opgesteld, toont onderzoek aan dat het beter is om de hoeveelheid van 2500 mg per dag niet te overschrijden. Hierbij gaat het om een dosering van zowel de specerij die verwerkt wordt in gerechten, als om de inname van een kurkuma supplement.

Shop gerelateerd aan kurkuma

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Kurkuma: gezond, thee en planten’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.