Magnesium tekort

Magnesium tekort

Een magnesium tekort kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit heeft te maken met de vele processen waar het mineraal bij betrokken is. Toch is het herkennen van een magnesium tekort niet gemakkelijk. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen

In dit artikel

Magnesium – wat is het precies?

Magnesium is een mineraal dat onmisbaar is voor de gezondheid. Magnesium valt onder de categorie minerale zouten die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Het is daarom belangrijk om voldoende magnesium uit voeding of supplementen te halen. Het mineraal heeft namelijk invloed op:

  • De instandhouding van de botten
  • Het celdelingsproces
  • Het opbouwen van lichaamseiwit
  • Een goede elektrolytenbalans
  • Het activeren van de natuurlijke energie in het lichaam
  • Een sterk gebit
  • De gemoedstoestand, leerprestaties en concentratievermogen
  • De werking van de spieren
  • Het verminderen van vermoeidheid en moeheid
  • De werking van het zenuwstelsel

Magnesium tekort

De medische benaming voor een magnesium tekort is hypomagnesiëmie. Een tekort van het mineraal ontstaat na het consistent te weinig consumeren van magnesium. Het lichaam heeft namelijk zelf een magnesiumvoorraad van om en nabij de 25 gram. Deze voorraad is voornamelijk opgeslagen in de botten en in het glazuur van de tanden. Ondanks deze voorraad, is het belangrijk om deze niet te hoeven gebruiken. Dit dient namelijk voor de stevigheid van de botten en tanden.

Magnesium tekort symptomen

Er zijn verschillende symptomen die bij een magnesium tekort kunnen horen. De meest voorkomende symptomen zijn onder te verdelen in lichamelijke symptomen en geestelijke symptomen.

 

Lichamelijke symptomen

  • Spierkrampen
  • Spierzwakte
  • Botontkalking
  • Spasmen van de oogleden
  • Hartkloppingen of hartritmestoornissen
  • Te hoge bloeddruk
  • Nierstenen
  • Hoofdpijn of migraine
  • Tintelingen
  • Gevoelloosheid
  • Duizelingen
  • Verlaagde gezondheid van het hart en bloedvaten

 

Geestelijke symptomen

  • Lusteloosheid
  • Rusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Moeheid
  • Angst
  • Depressie
  • Prikkelbaarheid
  • Verhoogde gevoeligheid voor stress
  • Vergeetachtigheid
  • Concentratieproblemen
  • Slapeloosheid

Oorzaken magnesium tekort

Naast de verschillende symptomen van een tekort, kan ook de oorzaak zeer uiteenlopen.

  • Te weinig consumptie voeding met magnesium
  • Onvoldoende magnesium opnamen door een darmaandoening
  • Verminderde opnamen door de darmen, bijvoorbeeld door diarree
  • Verminderde opnamen door de nieren, bijvoorbeeld door overmatig alcohol gebruik
  • Overmatig transpireren
  • Ontsteking aan de alvleesklier
  • Bij grote brandwonden
  • Tijdens de zwangerschap
  • Tijdens het geven van borstvoeding
  • Bij een bloedtransfusie
  • Gebruik van geneesmiddelen (vochtafdrijvers, langdurig gebruik van maagzuurtabletten en anti-kankermedicatie)

Magnesium tekort voorkomen

Het voorkomen van een magnesium tekort heeft voornamelijk te maken met het voldoende aanvullen van het mineraal in het lichaam. Dit kan met behulp van voeding of door het gebruik van een magnesium supplement. Voornamelijk tijdens het ervaren van een stressvolle periode wordt het geadviseerd om een supplement te gebruiken, omdat het lichaam in deze periode extra van het mineraal verbruikt.

  • Ondersteunt de gezondheid
  • 200 mg magnesium citraat
  • Natuurlijke voedingsstoffen
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Magnesium tekort’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.