De mentale gezondheid verbeteren, het is een zoekterm die (helaas) steeds populairder wordt. Zo geeft 40% van de Nederlandse bevolking aan wel eens last te hebben van psychische klachten. Deze klachten variëren van somberheid, prikkelbaarheid, geestelijke vermoeidheid en het hebben van een angstig gevoel. Ondanks dat de focus vaak op het verbeteren van de fysieke gezondheid ligt, is het verbeteren van de mentale gezondheid minstens net zo belangrijk. 

 

Wat is de mentale gezondheid?

De definitie van de mentale gezondheid en het emotionele welzijn, wordt bepaald aan de hand van de psychologische gemoedstoestand. Dit wordt in spreektaal vaak uitgedrukt als hoe men in zijn of haar vel zit. Hierbij spelen factoren zoals het gevoel van geluk, welzijn, emotioneel balans, positief zelfbeeld en persoonlijke eigenschappen een rol.

Bij de mentale gezondheid draait het voornamelijk om de balans tussen de genoemde factoren en de omgeving waarin hij of zij leeft. Wanneer beiden goed op elkaar aansluiten, wordt er gesproken over een goede mentale gezondheid.

 

Oorzaken minder goede gezondheid

Doordat de mentale gezondheid een zeer complexe werking heeft, lopen de oorzaken van een mindere goede gezondheid zeer uiteen. Zo zijn er talloze redenen waarom men zich niet prettig voelt en hiermee aangeeft zich psychologisch minder goed te voelen. Toch zijn er een aantal oorzaken die veelal genoemd worden:

  • Invloed van stress
  • Weinig tot geen nachtrust
  • Hoge werkdruk
  • Relationele problemen
  • Verslaving
  • Ziekte

 

Hoe de mentale gezondheid verbeteren?

Naast dat de oorzaken voor een slechte mentale gezondheid complex zijn, is het ook niet simpel om een en dezelfde manier te hebben voor het verbeteren van de mentale gezondheid. Toch zijn er een aantal manieren hoe de mentale gezondheid op een gemakkelijke manier ondersteunt kan worden:

  • Ritme en structuur zijn onmisbaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat men geestelijk beter functioneert wanneer er regelmaat is. Zo kan het helpen om op vaste tijden te slapen, eten en ontspannen.
  • Sociale contacten behouden. Het onderhouden van sociale contacten is een belangrijke factoren om uw psychische gemoedstoestand te ondersteunen.
  • Denkwijzen veranderen. Wanneer u een negatieve gedachtegang heeft, heeft dit ook invloed op het gevoel van geluk. Het is daarom belangrijk om uw manier van denken positief te veranderen.
  • Voedingsstoffen voor uw mentale gezondheid. Er zijn verschillende voedingsstoffen die de psychologische functies ondersteunen, zoals vitamine B, magnesium en vitamine C. Zo is het supplement Mentaal Fit (5-HTP) speciaal ontwikkeld voor de gemoedstoestand.
  • Mentale oefeningen (mindfulness). Door uzelf mentale uitdagingen te geven, kunt u uw psyche aanleren om de denkwijze te veranderen. Dit kan een positieve invloed hebben op de gezondheid.
  • Zoek geluksmomenten. Het zoeken en vinden van geluk in bepaalde momenten is onmisbaar. Het is belangrijk om daadwerkelijk op zoek te gaan naar factoren van blijdschap.
  • Schrijf het van u af. Wanneer u zich niet prettig voelt kan het opschrijven van uw gedachtes helpen. Hierdoor schrijft u als het ware de problemen van u af, waardoor u bepaalde aspecten los kan laten.

 

Video: Mentale gezondheid verbeteren

In deze korte video wordt uitgelegd hoe de mentale gezondheid verbeterd kan worden.

 

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Mentale gezondheid verbeteren’? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *