obstipatie verhelpen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Obstipatie verhelpen kan voor 10% tot 30% van de Nederlandse bevolking essentieel zijn. De klachten kunnen namelijk een grote invloed hebben op het dagelijkse leven. In dit artikel worden tien essentiële en wetenschappelijk onderbouwde adviezen gegeven om obstipatie te verhelpen.

Obstipatie verhelpen

Er zijn verschillende manieren om obstipatie te verhelpen of te verminderen:

 

1. Bewegen

Om obstipatie te verhelpen is het noodzakelijk om voldoende te bewegen. Lichaamsbeweging zorgt er namelijk voor dat de darmen actief blijven, wat noodzakelijk is om de ontlasting op een natuurlijke manier het lichaam te laten verlaten.

 

2. Gezonde voeding

Ook het eten van gezonde voeding is essentieel voor de darmen. Gezonde voeding bevat namelijk veel verschillende voedingsstoffen die goed zijn voor de gezondheid van de darmflora, maar ook de algemene gezondheid.

 

3. Vezelrijke voeding

Daarnaast is het eten van vezelrijke voeding erg belangrijk om obstipatie te verhelpen. Vezels hebben namelijk de eigenschap om vocht in de ontlasting vast te houden. Hierdoor wordt de ontlasting wateriger en verlaat het gemakkelijker het lichaam. Daarnaast stimuleert het ook de darmbewegingen.

 

4. Sla het ontbijt niet over

Ook is het belangrijk bij obstipatie om het ontbijt niet over te slaan. Dat zorgt er namelijk voor dat de darmbewegingen worden uitgesteld wat een negatief effect heeft op de vertering van voedsel.

 

5. Water drinken

Tevens is het essentieel om obstipatie te voorkomen om minimaal 2 liter water per dag te drinken. Door voldoende water te drinken droogt de ontlasting minder snel uit, wat het gemakkelijker maakt om het toilet te bezoeken.

 

6. Regelmatig toiletbezoek

Daarnaast is het geadviseerd om direct het toilet te bezoeken bij het gevoel van aandrang. Op het moment dat dit wordt uitgesteld, kan de ontlasting verder verharden wat weer een negatieve invloed heeft op de stoelgang.

 

7. Lauw water drinken

Ook het drinken van lauw water op een lege maag in de ochtend helpt om obstipatie te voorkomen. Het lauwe water zorgt er namelijk voor dat de darmwerking wordt aangewakkerd.

 

8. Melkzuurbacteriën

Tevens helpen melkzuurbacteriën bij het instandhouden van een gezonde darmflora. Deze bacteriën in zure melkproducten (kwark, yoghurt, karnemelk) zorgen mede voor het reguleren van de spijsvertering.

 

9. Niet roken

Daarnaast is het geadviseerd om niet te roken bij het last hebben van obstipatie. Roken zorgt er namelijk voor dat het maag darm kanaal geïrriteerd raakt, wat een negatieve invloed heeft op de verkering van de ontlasting.

 

10. Supplementen

Tot slot kunnen supplementen bijdragen aan het verhelpen van obstipatie. Zo heeft het supplement Plantago Ovata een ondersteunende werking op de stoelgang en helpt het de darmtransit te vermakelijken.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *