omega 3 6 9
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Omega 3 6 9 vetzuren zijn onmisbaar voor de gezondheid. Maar wat zijn het precies? Wat zijn de gezondheidsvoordelen? En wat zijn de bronnen voor deze vetten. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

Wat is omega 3 6 9?

Omega 3 6 9 zijn vet(zuren) die voorkomen in onze alledaagse voeding, die behoren tot de onverzadigde vetzuren. Deze vetten zijn erg belangrijk voor de gezondheid omdat het verschillende processen in het lichaam ondersteunt. Hierbij is het belangrijk om te weten dat onverzadigde vetzuren de gezonde vetten zijn in tegenstelling tot verzadigde vetzuren en transvetten. Onverzadigde vetten hebben een positieve invloed op het verlagen van het cholesterolgehalte, omdat het het LDL-cholesterol in het lichaam verlaagd.

Wat is het verschil tussen omega 3 6 9?

Het verschil tussen omega 3 6 9, is dat omega 3 en omega 6 meervoudige onverzadigde vetzuren zijn en omega 9 is een enkelvoudige onverzadigde vetzuur. Dat betekent volgens de scheikundige formule dat omega 3 en 6 meerdere dubbele bindingen hebben en omega 9 heeft dit niet.

Omega 3

Bij het omega 3 vetzuur kan er onderscheid gemaakt worden tussen plantaardige bronnen (ALA-vetzuren) en dierlijke bronnen (EPA- en DHA-vetzuren).

 

Plantaardige bron – ALA-vetzuren

Omega 3 komt voor een groot gedeelte voor in plantaardige oliën, in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). Dit is een essentieel vetzuur, omdat het lichaam deze zelf niet kan aanmaken en dus volledig aangevuld moet worden met behulp van voeding. De voeding waar een dosering van de voedingsstof inzit zijn:

  • Lijnzaadolie
  • Raapzaadolie
  • Koolzaadolie
  • Sojaolie

 

Dierlijke bron – EPA- en DHA-vetzuren

Daarnaast is dierlijke voeding ook een belangrijke bron voor omega 3 in de vorm van Eicosapentaeenzuur (EPA) en docasahexaeenzuur (DHA) vetzuren. Het lichaam is instaat om vanuit ALA-vetzuren zelf deze vetzuren aan te maken, maar dit is in minimale mate en niet voldoende voor de gezondheid. Om deze reden is het belangrijk om deze vetzuren aan te vullen met behulp van voeding:

  • Vette vis (haring, makreel, zalm)
  • Schaaldieren
  • Schelpdieren
  • Eieren

Omega 6

Naast omega 3 is omega 6 ook een meervoudig onverzadigd vetzuur. De belangrijkste vorm hiervan is linolzuur. Net als het ALA-vetzuur bij omega 3, is het een essentieel vetzuur omdat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Ook hierbij zal het dus volledig uit voeding gehaald moeten worden. De voeding waar dit voornamelijk in voorkomt is:

  • Sesamolie
  • Zonnebloemolie
  • Maïsolie
  • Palmolie
  • Margarine/halvarine
  • Pompoenpitten

Omega 9

Net als omega 3 en 6 is omega 9 ook een onverzadigd vetzuur. Het enige verschil hierbij is dat dit een enkelvoudige vetzuur is, dus één dubbele binding.  De belangrijkste vorm van omega 9 is oliezuur en komt voornamelijk voor in:

  • Olijfolie
  • Avocado
  • Hazelnoot
  • Macadamia
  • Amandelen

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *