Omega 3 6 9

omega 3 6 9
Omega 3 6 9 vetzuren zijn onmisbaar voor de gezondheid. Maar wat zijn het precies? Waar is omega 3 6 en 9 goed voor? Wat is beter omega 3 of omega 3 6 9? Wat doet omega 6 voor je gezondheid? Welke omega is het beste? Wat zijn de gezondheidsvoordelen? En wat zijn de bronnen voor deze vetten? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die bij omega 3 6 9 horen.

In dit artikel

Wat is omega 3 6 9?

Omega 3 6 9 zijn vetzuren die in onze dagelijkse voeding voorkomen en behoren tot de onverzadigde vetzuren. Deze vetten zijn zeer belangrijk voor de gezondheid omdat ze verschillende processen in het lichaam ondersteunen. Hierbij is het belangrijk te weten dat onverzadigde vetzuren de ‘gezonde vetten’ zijn, in tegenstelling tot verzadigde vetzuren en transvetten. Onverzadigde vetten hebben een positieve invloed op het verlagen van het cholesterolgehalte omdat ze het LDL-cholesterol in het lichaam verlagen.

Wat is het verschil tussen omega 3 6 9?

Het verschil tussen omega 3 6 9, is dat omega 3 en omega 6 meervoudig onverzadigde vetzuren zijn en omega 9 een enkelvoudig onverzadigd vetzuur is. Dit betekent, volgens de chemische formule, dat omega 3 en 6 meerdere dubbele bindingen hebben en omega 9 niet.

 

Omega 3

Bij het omega 3 vetzuur kan er onderscheid gemaakt worden tussen plantaardige bronnen (ALA-vetzuren) en dierlijke bronnen (EPA- en DHA-vetzuren).

Omega 3 komt voor een groot gedeelte voor in plantaardige oliën, in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). Dit is een essentieel vetzuur, omdat het lichaam deze zelf niet kan aanmaken en dus volledig aangevuld moet worden met behulp van voeding. De voeding waar een dosering van de voedingsstof inzit zijn:

  • Lijnzaadolie
  • Raapzaadolie
  • Koolzaadolie
  • Sojaolie

Daarnaast is dierlijke voeding ook een belangrijke bron voor omega 3 in de vorm van Eicosapentaeenzuur (EPA) en docasahexaeenzuur (DHA) vetzuren. Het lichaam is instaat om vanuit ALA-vetzuren zelf deze vetzuren aan te maken, maar dit is in minimale mate en niet voldoende voor de gezondheid. Om deze reden is het belangrijk om deze vetzuren aan te vullen met behulp van de volgende voeding:

  • Vette vis (haring, makreel, zalm)
  • Schaaldieren
  • Schelpdieren
  • Eieren

 

Omega 6

Naast omega 3 is omega 6 ook een meervoudig onverzadigd vetzuur. De belangrijkste vorm hiervan is linolzuur. Net als het ALA-vetzuur bij omega 3, is het een essentieel vetzuur omdat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Ook hierbij zal het dus volledig uit voeding gehaald moeten worden. De voeding waar dit voornamelijk in voorkomt is:

  • Sesamolie
  • Zonnebloemolie
  • Maïsolie
  • Palmolie
  • Margarine/halvarine
  • Pompoenpitten

 

Omega 9

Net als omega 3 en 6 is omega 9 ook een onverzadigd vetzuur. Het enige verschil hierbij is dat dit een enkelvoudig vetzuur is, dus één dubbele binding.  De belangrijkste vorm van omega 9 is oliezuur en komt voornamelijk voor in:

  • Olijfolie
  • Avocado
  • Hazelnoot
  • Macadamia
  • Amandelen

Waar is omega 3 6 9 goed voor?

Dat omega 3 6 9 onmisbaar zijn voor de gezondheid is bekend, maar waar is omega 3 6 9 goed voor? Er zijn een aantal aspecten van de gezondheid waar de vetzuren invloed op hebben.

 

Hart

EPA en DHA wat voorkomt in omega 3 draagt bij tot de normale werking van het hart. Het omega vetzuur heeft een gunstige invloed op de werking van het hart. 

 

Groei baby

Tijdens de zwangerschap is het ook belangrijk om voldoende DHA binnen te krijgen. Het ondersteunt de ontwikkeling van de ogen en hersenen van het ongeboren kind. Ook tijdens de borstvoeding is het belangrijk om voldoende DHA binnen te krijgen, zodat de baby het via de moedermelk binnenkrijgt.

 

Gezichtsvermogen

DHA wat voorkomt in omega 3 draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen. Het omega vetzuur help om normaal te kunnen zien en ondersteunt de conditie van het oog (netvlies).

 

Hersenen

DHA wat voorkomt in omega 3 is goed voor de instandhouding van een normale hersenfunctie. Het omega vetzuur draagt bij als bouwsteen voor de hersenen en speelt hiermee een rol in het functioneren ervan.

 

Cholesterolgehalte

Linolzuur in omega 6 draagt bij tot de instandhouding van het normale cholesterolgehalte in het bloed. Dit geldt ook voor omega 9. Een gezond cholesterolgehalte is belangrijk voor hart en bloedvaten.

Welke omega is het beste?

Om te bepalen welke omega het beste is, is het belangrijk om te weten dat dit bepaald wordt aan de hand van een aantal factoren, namelijk; zuiverheid, dosering, vrij van zware metalen en het gebruik van gezondheidsclaims. Daarnaast worden visolie capsules met alleen omega 3 het meeste gebruikt. Dit heeft te maken met het feit dat een omega 3 tekort geregeld voorkomt. Dit is in tegenstelling tot een tekort aan omega 3 en 6.

 

Omega 3 Visolie van Vaud is een supplement dat dient als ondersteuning aan de gezondheid. Het bevat een hoge dosering van de vetzuren Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaeenzuur (DHA) die beiden onmisbaar zijn voor de gezondheid en in de puurste vorm.

  • Goed voor het hart
  • Helpt scherp kunnen zien
  • Goed voor de bloeddruk
  • Voor het vetgehalte in het bloed
  • Goed voor de hersenen
  • Zwitserse kwaliteit
  • 100% natuurlijk
  • Gezondheidsclaims goedgekeurd door European Food Safety Authority (EFSA)
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Omega 3 6 9?’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.