Stoelgang bevorderen

Stoelgang bevorderen

De stoelgang bevorderen kan voor vele een belangrijke ondersteuning zijn voor de spijsvertering. Maar hoe kan je de stoelgang positief beïnvloeden? En wat zijn hiervoor de meest effectieve manieren? In dit artikel worden verschillende tips gegeven over hoe de stoelgang bevordert kan worden.

In dit artikel

Stoelgang bevorderen

Er zijn verschillende manieren om de stoelgang te bevorderen. De meest effectieve en wetenschappelijk bewezen manieren zijn:

 

1. Beweging

Als eerste is het belangrijk om voldoende te bewegen om de stoelgang te bevorderen. Dit heeft te maken met de werking van de darmen. Bij een hoge bewegings frequentie worden de darmen meer gestimuleerd om voedsel te verwerken, wat een positieve invloed heeft op de ontlasting. Er wordt daarom geadviseerd om minimaal 45 minuten per dag aan lichaamsbeweging te doen.

 

2. Vezels

Daarnaast is het geadviseerd om voldoende vezelrijke voeding te consumeren. Vezels hebben de eigenschap om vocht vast te houden in de ontlasting, wat de stoelgang bevordert. Dit heeft zowel een positieve werking bij diarree als bij obstipatie.

 

3. Voldoende water

Ook is het drinken van voldoende water essentieel om de stoelgang te bevorderen. Het water zorgt er namelijk voor dat de ontlasting een goede structuur krijgt en gemakkelijk het lichaam kan verlaten. Het is hierbij belangrijk om minimaal 2 liter water per dag te drinken.

 

4. Toiletbezoeken

Daarnaast is het regelmatig bezoeken van het toilet erg belangrijk. Zo is het noodzakelijk om bij aandrang direct naar het toilet te gaan, omdat de ontlasting anders uitdroogt wat een negatieve invloed heeft op de stoelgang.

 

5. Lauw water

Ook het drinken van een lauw glas water in de ochtend kan helpen bij de stoelgang. Het lauwe water op een lege maag kan ervoor zorgen dat de stoelgang op een positieve manier beïnvloed wordt.

 

6. Zure melkproducten

Daarnaast helpt het om melkzuurbacteriën binnen te krijgen. Dit zijn levende bacteriën die voorkomen in zure melkproducten, zoals: kwark, yoghurt en karnemelk. Deze bacteriën hebben een licht laxerende werking.

 

7. Supplementen

Tot slot kunnen supplementen een positieve bijdrage leveren aan het bevorderen van de stoelgang. Zo heeft het supplement Plantago Ovata een ondersteunende werking op de spijsvertering. Daarnaast verbetert het ook de darmtransit.

Plantago Ovata

  • Ondersteunt de stoelgang
  • Vergemakkelijkt de darmtransit
  • Ondersteunt de darmen
  • 100% natuurlijke oorsprong
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Stoelgang bevorderen’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Your email address will not be published.