Selenium: zink, voeding en tekort

Selenium is een bekende en essentiële voedingsstof voor de gezondheid. Waar is selenium goed voor? Hoe merk je selenium tekort? Waar zit veel selenium in? Is teveel selenium schadelijk? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

Wat is selenium?

Selenium, ook bekend als seleen, is een belangrijk mineraal dat het lichaam niet zelf kan aanmaken. De voedingsstof komt voor in de bodem, in water en in hedendaags voedsel. Het heeft onder meer een antioxiderende werking op het lichaam, vooral op de rode bloedcellen. Dit betekent dat het gezonde cellen en weefsels beschermt tegen invloeden van buitenaf.  Ook zorgt het ervoor dat zware (giftige) metalen in hedendaags voedsel minder schadelijk zijn voor de gezondheid.

Waar is selenium goed voor?

De voedingsstof selenium heeft een positieve invloed op de gezondheid van het lichaam. Zo beïnvloedt het verschillende lichaamsprocessen:

  • Het is goed voor het haar omdat het bijdraagt aan de conditie, glans en groei ervan.
  • Het ondersteunt het immuunsysteem en daarmee de afweer van het lichaam.
  • Het is goed voor de nagels en hun conditie.
  • Het helpt cellen en weefsels te beschermen tegen negatieve invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling en UV-straling.
  • Het is goed voor de schildklier omdat het bijdraagt aan de normale productie van hormonen door de schildklier.
  • Het is goed voor de vruchtbaarheid van de man en de kwaliteit van het sperma.

Selenium tekort

Een selenium tekort is een tekort van de voedingsstof en kan optreden wanneer iemand onvoldoende seleniumrijke voedingsmiddelen binnenkrijgt of selenium niet kan opnemen als gevolg van een aandoening. Symptomen van een tekort bij de stofwisselingsprocessen van het lichaam zijn zwakke spieren en afnemende spierkracht, onregelmatige hartslag, mentale problemen zoals prikkelbaarheid, concentratieproblemen en zelfs depressie. Bovendien maakt een verzwakt immuunsysteem iemand vatbaarder voor ziekten. De meest voorkomende oorzaak van een selenium tekort is onvoldoende inname via voeding. Selenium supplementenworden meestal gebruikt om tekorten van dit mineraal tegen te gaan.

Selenium in voeding

De voedingsstof komt voor in verschillende soorten voedsel. Voedingsmiddelen met de hoogste concentratie selenium zijn:

  • Vlees (kip, orgaanvlees)
  • Vis (inktvis, tong, tonijn, sardines)
  • Groenten (broccoli, asperges, tomaten)
  • Volkoren graanproducten
  • Zuivel
  • Zaden (chiazaad, zonnebloempitten)
  • Noten (paranoten, cashewnoten)

Selenium en Zink

Naast het mineraal selenium is ook het mineraal zink essentieel voor de gezondheid. Omdat beide voedingsstoffen bijdragen aan het verloop van lichaamsprocessen, worden ze vaak gecombineerd in supplementen. Het is echter niet aan te raden om zink en selenium in één supplement te nemen, omdat de dosering mogelijk niet aansluit bij de behoefte.

Shop gerelateerd aan selenium

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Selenium: zink, voeding en tekort’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *