Spanningshoofdpijn: symptomen, oorzaak en tips

spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende hoofdpijn. Maar wat is het precies? Wat zijn de symptomen van spanningshoofdpijn? Wat moet je doen bij spanningshoofdpijn? Wat is de oorzaak van spanningshoofdpijn? Hoe lang kan stresshoofdpijn duren? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

In dit artikel

Spanningshoofdpijn – wat is het?

Spanningshoofdpijn is een verzamelnaam voor verschillende soorten hoofdpijn zonder directe neurologische oorzaak. Stresshoofdpijn suggereert dat men deze hoofdpijn krijgt door stress, of door een psychologische oorzaak dat niet is bewezen. Zo heeft meer dan 60% van de bevolking wel eens last van deze stresshoofdpijnen. In een groot deel van deze gevallen heeft dit grote gevolgen voor de dagelijkse activiteiten zoals werk en sociale contacten.

Spanningshoofdpijn symptomen

De symptomen van spanningshoofdpijn worden als zeer vervelend ervaren. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Pijn aan beide kanten van uw hoofd, nek of rondom het hoofd
  • De pijn wordt als licht tot gematigd beschreven
  • Pijn die als drukkend en knellend ervaren wordt
  • De spieren in de nek en schouders zijn extra gevoelig
  • Niet goed kunnen verdragen van fel licht en luid geluid
  • Verminderde eetlust
  • De pijn verergerd bij fysieke inspanning
  • De pijn kan meerdere dagen aanhouden

Spanningshoofdpijn oorzaak

Naar de oorzaak van spanningshoofdpijn wordt momenteel nog veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Toch zijn er verschillende redenen bekend waarom deze symptomen optreden. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Een combinatie van een pijn in de nek en aangezichtsspieren
  • Een verlaagde pijndrempel in de hersenen
  • Het ervaren van stress
  • Fysieke (zware) inspanning
  • Last van vermoeidheid
  • Intensieve ooginspanning
  • Onjuiste lichamelijke houding
  • Overbelasting van de kauwspieren
  • Hormonale disbalans

Spanningshoofdpijn tips

Met behulp van stresshoofdpijn tips kunnen de symptomen worden verminderd. De meest effectieve tips worden besproken.

 

1.     Genoeg slaap

Als eerste tip bij spanningshoofdpijn, is het belangrijk om voldoende te slapen. Het liefst 6-8 uur per nacht. Hierdoor kan de spanning in het lichaam afnemen waardoor de symptomen zullen verminderen.

 

2.     Ontspanning en rust

Daarnaast is het belangrijk om voldoende te ontspannen en rusten gedurende de dag. Het is geadviseerd om dit te doen in een donkere ruimte. Hierdoor kunnen de zintuigen volledig ontspannen.

 

3.     Gezonde voeding

Ook is het eten van gezonde voeding een belangrijke tip bij spanningshoofdpijn. Het consumeren van goede voedingsstoffen heeft namelijk invloed op de psychologische functies.

 

4.     Voldoende beweging

Daarnaast is het essentieel om voldoende te bewegen. Tijdens bewegingen en sport kan de spanning op het hoofd namelijk afnemen. Dit heeft een positieve invloed op het verminderen van spanningshoofdpijn.

 

5.     Massages

Ook is het ondergaan van een nek- en hoofdmassage geadviseerd wanneer men last heeft van de symptomen van spanningshoofdpijn. Hierdoor kunnen de spieren die de symptomen veroorzaken zich ontspannen.

 

6.     Fysiotherapie

Daarnaast kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden bij het verminderen van spanningshoofdpijn. Hierbij wordt voornamelijk gefocust op de houding die de eventuele symptomen veroorzaakt.

 

7.     Psychologische hulp

Tevens kan psychologische hulp bijdragen als tip tegen spanningshoofdpijn. Hierdoor kan stress verminderdworden wat een positieve invloed heeft op het verminderen van de klachten.

 

8.     Een warm bad

Ook kan het nemen van een warm bad bijdragen aan het tijdelijk verminderen van de symptomen.

 

9.     Pijnstilling

Daarnaast kan pijnstilling of medicatie voorgeschreven door de (huis)arts de symptomen verminderen. Het gaat hierbij wel om specifieke medicatie horend bij de klachten en symptomen.

 

10.  Supplementen

Tot slot kunnen supplementen bijdragen aan het verminderen van stress, wat weer een positieve invloed heeft op het ervaren van de klachten met betrekking tot hoofdpijn.

Rhodiola Stress

  • Ondersteunt tijdens stress
  • Bij vermoeidheid en hoofdpijn
  • Voor de gemoedstoestand 
  • 100% natuurlijk
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Spanningshoofdpijn: symptomen, oorzaak en tips’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.