Stofwisseling versnellen: pillen, kruiden en voeding

stofwisseling versnellen

De stofwisseling versnellen kan met behulp van een aantal effectieve tips. Kun je je stofwisseling versnellen? Welk eten versnelt de stofwisseling? Hoe start je je dag met een snellere stofwisseling? Wat kan je doen aan trage stofwisseling? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

In dit artikel

Wat is de stofwisseling?

De stofwisseling is een lichamelijk proces waarbij een stof wordt omgezet in een andere stof. Dit proces vindt plaats in de lichaamscellen en wordt ook wel metabolisme genoemd. Door de stofwisseling te versnellen, kan vetweefsel worden verbrand en kan men daardoor gewicht verliezen.

Stofwisseling versnellen - Kun je je stofwisseling versnellen?

Er zijn verschillende manieren hoe de stofwisseling versneld kan worden. Zo zijn er een aantal factoren van essentieel belang, namelijk; voeding, slaap en beweging. De meest effectieve tips voor het versnellen van de stofwisseling worden hier gegeven.

 

1. Veel eiwitten (proteïne) eten

Het consumeren van eiwitten (proteïne) versnelt de stofwisseling, omdat het afbreken van eiwitten twee keer zoveel energie kost, als het afbreken van koolhydraten. Dit geeft de stofwisseling een boost.

 

2. Drink koud water

Het drinken van koud water versnelt de stofwisseling. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die niet voldoende gehydrateerd zijn, minder calorieën per dag verbranden.

 

3. Eet vaker op een dag

Vaker kleinere hoeveelheden per dag consumeren stimuleert het metabolisme in de cellen. Het zorgt er namelijk voor dat de omzetting van voedingsstoffen continu gebeurt in plaats van vaste momenten gedurende de dag.

 

4. Beweeg in de ochtend

Lichaamsbeweging is erg belangrijk voor de stofwisseling en vooral lichaamsbeweging in de ochtend. Dit activeert de inzet van de stofwisseling vroeg op de dag en heeft een positief effect gedurende de rest van de dag.

 

5. Krachttraining

Naast het feit dat lichaamsbeweging goed is, is het ook gunstig om spieren op te bouwen door middel van krachttraining. Doordat spieren tijdens krachttraining actief worden, heeft dat invloed op de verbranding van stoffen.

 

6. Vermijd crashdiëten

Crashdiëten zijn funest voor het versnellen van de stofwisseling. Het zorgt er namelijk voor dat er minder calorieën en dus voedingsstoffen worden verbruikt, dit ten koste van de spieren. Terwijl deze spieren essentieel zijn voor het verhogen van de stofwisseling.

 

7. Pittig eten

Het eten van pittig eten kan de stofwisseling versnellen. De toevoeging van pittige specerijen verhoogt dit proces voor een korte periode.

 

8. Drink zwarte koffie

Uit onderzoek blijkt dat het drinken van zwarte koffie de vertering van voedingsstoffen stimuleert. Daarnaast beïnvloedt het ook de spijsvertering.

 

9. Drink groene thee

Het consumeren van groene thee heeft ook een positief effect op het verteringsproces. Dit komt door de toevoeging van stoffen in groene thee.

 

10. HIIT-training

High-intensity intervaltraining (HIIT) heeft een positief effect op de verbranding van voedingsstoffen. Het zorgt er zelfs voor dat de verbranding na de training nog enige tijd doorgaat.

 

11. Vermijd zitten

Zitten is niet goed voor je algemene gezondheid en de stofwisseling. Regelmatig zitten en staan afwisselen kan de stofwisseling versnellen.

 

12. Krijg voldoende slaap

Om de stofwisseling te stimuleren is het belangrijk om voldoende te slapen. Gebrek aan slaap vertraagt namelijk de stofwisseling van het lichaam en verhoogt het risico op overgewicht en obesitas.

 

13. Neem een goed ontbijt

Het is goed om ‘s ochtends een licht ontbijt te nemen. Voornamelijk eiwitrijk voedsel kan het metabolisme vroeg op de dag stimuleren.

 

14. Kook met kokosolie

Kokosolie bevat vetten die de stofwisseling versnellen, in tegenstelling tot olijfolie en zonnebloemolie. Daarom wordt geadviseerd om te koken met kokosolie.

 

15. Niet eten voor het slapen gaan

Eten voor het slapen gaan activeert de stofwisseling op een verkeerde manier. Het lichaam moet namelijk in een rusttoestand komen, maar het verwerken van voedingsstoffen bemoeilijkt dit. Dit heeft uiteindelijk een negatieve invloed op de verwerking van stoffen.

Chroom Picolinaat

  • Ondersteunt de bloedsuiker
  • Voor de stofwisseling
  • Organische verbinding
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘Stofwisseling versnellen: pillen, kruiden en voeding’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.