stofwisseling versnellen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

De stofwisseling versnellen? Het is een natuurlijk proces dat met behulp van een aantal factoren versneld kan worden. In dit artikel worden 15 wetenschappelijke tips gegeven om de stofwisseling te versnellen.

Wat is de stofwisseling?

De stofwisseling is een lichamelijk proces waarbij de ene stof wordt omgezet in een andere stof. Dit proces gebeurt in de cellen van het lichaam en wordt ook wel metabolisme genoemd. Door de stofwisseling te versnellen kan vetweefsel verbrand worden en men hierdoor gewicht verliezen.

Stofwisseling versnellen

Er zijn een aantal wetenschappelijk onderbouwde manier om de stofwisseling te versnellen:

 

1. Veel eiwitten (proteïne)

Door het consumeren van eiwitten (proteïne) zorgt dit voor een versnelling van de stofwisseling, omdat het afbreken van de eiwitten twee keer zo veel energie kost, als de afbraak van koolhydraten. Hierdoor krijgt de stofwisseling een boost.

 

2. Drink koud water

Het drinken van koud water zorgt voor een versnelling van het metabolisme. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen die niet genoeg gehydrateerd zijn, minder calorieën per dag verbranden.

 

3. Eet vaker

Door kleinere hoeveelheden vaker per dag te consumeren, wordt de stofwisseling in de cellen aangewakkerd. Het zorgt er namelijk voor dat het omzetten van de voedingsstoffen continu gebeurt in plaats van op vaste momenten van de dag.

 

4. Sport in de ochtend

Beweging is erg belangrijk voor de stofwisseling, maar vooral de bewegingen die in de ochtend plaats vinden. Hierdoor wordt de stofwisseling inzet begin van de dag geactiveerd en heeft dit een positief effect gedurende de rest van de dag.

 

5. Krachttraining

Naast dat lichamelijke beweging goed is, is het ook gunstig om spieren op te bouwen met behulp van krachttraining. Doordat de spieren tijdens deze krachttraining actief worden, heeft dit invloed op de verbranding van de stoffen.

 

6. Voorkom crash-diëten

Crash-diëten zijn funest voor het metabolisme. Het zorgt er namelijk voor dat er minder calorieën en hiermee voedingsstoffen geconsumeerd worden, wat ten kosten gaat van de spieren. Terwijl deze spieren juist essentieel zijn voor het verhogen van de stofwisseling.

 

7. Pittig eten

Door pittig en gekruid te eten kan het stofwisseling gestimuleerd worden. De toevoeging van pittige specerijen verhogen dit proces voor een korte periode.

 

8. Drink zwarte koffie

Onderzoek toont aan dat het drinken van zwarte koffie een stimulans is voor te vertering van voedingsstoffen. Daarnaast heeft het ook invloed op de spijsvertering.

 

9. Drink groene thee

Ook de consumptie van groene thee heeft een positief effect op het verwerkingsproces. Dit komt door de toevoeging van stoffen in de groene thee.

 

10. HIIT training

Een High-intensity interval training (HIIT) heeft een positief effect op de verbranding van voedingsstoffen. Het zorgt er zelfs voor dat ná de training deze verbranding aan houdt gedurende enkele tijd.

 

11. Voorkom zitten

Zitten is niet goed voor de algemene gezondheid en ook niet voor de stofwisseling. Door zitten en staan geregeld af te wisselen, kan de stofwisseling worden versneld.

 

12. Voldoende slaap

Om de stofwisseling te stimuleren is het belangrijk om voldoende te slapen. Slaapgebrek zorgt er namelijk voor dat het metabolisme in het lichaam vertraagd wordt en vergroot de kans op overgewicht en obesitas.

 

13. Ontbijt goed

Het is goed om licht te ontbijten in de ochtend. Voornamelijk eiwitrijke voeding kan de stofwisseling in het begin van de dag stimuleren.

 

14. Kook met kokosolie

Kokosolie bevat vetten die het metabolisme stimuleren, in tegenstelling tot olie die gebruikt wordt voor het bereiden van voeding. Het is daarom geadviseerd om met kokosolie te koken.

 

15. Niet eten voor het slapen

Door voor het slapen te eten wordt de stofwisseling op een verkeerde manier geactiveerd. Het lichaam moet namelijk in ruststand komen, maar door de verwerking van de voedingsstoffen gaat dit moeizaam. Dit heeft uiteindelijk een negatieve invloed op de verwerking van de stoffen.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *