stress symptomen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Stress symptomen uiten zich op veel verschillende manieren en worden veelal al vervelend ervaren. Het is zelfs zo dat het langdurig ondervinden van stress schadelijk kan zijn voor de fysieke en mentale gezondheid. De symptomen die bij stress horen kunnen onderverdeeld worden in drie soorten, namelijk: lichamelijke, emotionele en cognitieve. Deze worden besproken in dit artikel.

Lichamelijke stress symptomen

De meest voorkomende symptomen van stress zijn lichamelijke ongemakken. Deze variëren van persoon op persoon en kunnen als zeer vervelend ervaren worden. De meest voorkomende zijn:

  • Een verhoogde bloeddruk
  • Trillen
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Maagklachten
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Huidaandoeningen
  • Duizeligheid
  • Zweetprobleem
  • Snelle hartslag
  • Ademhalingsproblemen en/of hyperventileren

Emotionele symptomen

Naast de lichamelijke ongemakken, ervaart men vaak emotionele symptomen die bij stress horen. De meest voorkomende zijn:

  • Angst
  • Frustratie
  • Boosheid
  • Prikkelbaarheid

Cognitieve symptomen

Daarnaast kan stress invloed hebben op de psychologische functies. Langdurige stress kan de mentale processen verstoren waardoor cognitieve ongemakken op kunnen treden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Vergeetachtigheid
  • Piekeren
  • Dwang (obsessieve) gedachten
  • Concentratieproblemen

Tips bij stress

Stress kent verschillende oorzaken, echter kan het langdurig ondervinden van stress zorgen voor vervelende ongemakken. Om dit tegen te gaan is belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is, waarna de verschijnselen van stress vermindert kunnen worden. Hierbij enkele tips om stress symptomen te verminderen:

  • Voldoende nachtrust van 7 tot 8 uur slaap
  • Blijf in beweging, het is wetenschappelijk bewezen dat voldoende beweging stress kan verminderen
  • Minimaliseer hoeveelheid koffie, koffie bevat cafeïne wat voor een gespannen en onrustig gevoel kan zorgen
  • Drink geen alcohol, alcohol remt de afbraak van cortisol en belemmert de nachtrust
  • Ontspanning en rust, het is belangrijk om momenten van ontspanning te nemen

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *