stress verminderen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Stress verminderen is erg belangrijk voor de mentale gesteldheid van de mens, stress is namelijk erg ongezond. Om stress te kunnen verminderen is het belangrijk om te weten waar stress vandaan komt en hoe het ontstaat. In dit artikel worden verschillende tips gegeven om stress te verminderen.

Stress – wat is het precies?

Stress is hetzelfde als spanning, het is noodzakelijk om te kunnen functioneren. Spanning is in eerste instantie gezond en zorgt ervoor dat het lichaam actief is tijdens belangrijke momenten. Stress helpt het lichaam om te kunnen reageren op belangrijke momenten, bijvoorbeeld tijdens een een gevaarlijke situatie of een deadline die gehaald moet worden.

De hersenen maken tussen die twee emoties geen onderscheid. In beide gevallen sturen de hersenen een signaal naar het lichaam waardoor er adrenaline door het lichaam wordt gepompt. Het hart sneller gaat kloppen, de spieren spannen zich aan en de ademhaling gaat sneller. Hierdoor kan het lichaam snel en adequaat reageren op gevaarlijke situaties.

Deze effecten houden over het algemeen kort aan. Echter kan het voorkomen dat wanneer stress lang aanhoud, men overspannen raakt. Het is dus voor te stellen dat wanneer men voor lange periode onder grote druk staat, dit kan zorgen voor stress en op de lange termijn fysieke of mentale klachten kan veroorzaken.

Stress verminderen

Het ervaren van lichte stress is gezond, echter kan het vervelend worden wanneer verschillende factoren zich opstapelen. Hierdoor kunnen de kleinste prikkels stress verhogen bij mensen. Om dit tegen te gaan, zijn er makkelijk toepasbare tips voor het verminderen van stress:

 

1. Goed slapen

Dit is één van de belangrijkste tips om stress te verminderen. Korte nachten zorgen voor minder energie in het lichaam wat stress verhoogt. Een goede nachtrust is essentieel voor minder stress.

 

2. Gezond eten

Gezond eten is naast slapen een belangrijke factor om stress tegen te gaan. Het heeft namelijk positieve effecten op het lichaam en de hersenen en verhoogt uw energielevel.

 

3. Bewegen en sporten 

Bewegen en sporten zijn gezond voor de hersenen en zorgt voor rust. Tijdens het sporten denkt men niet aan stress en kan het tijdelijk worden los gelaten.

 

4. Ontspanning 

Ontspanning zorgt net als bij sporten voor het tijdelijk los kunnen laten van stress, hierdoor krijgen de hersenen rust.

 

5. Plannen

Een grote oorzaak voor stress is dat er veel verschillende factoren tegelijk zich opstapelen. Hierdoor ziet men door de bomen het bos niet meer. Door een realistische planning te maken krijgen de hersenen rust en helpt het stress te verminderen.

 

6. Alcohol en koffie

Alcohol en koffie zijn beide niet bevordelijk voor het stress niveau, probeer beide te minderen.

 

7. Rhodiola Stress

Rhodiola Stress is een supplement speciaal ontwikkeld voor de mentale gezondheid tijdens stressvolle situaties of periodes.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *