Men is steeds meer bezig met het milieu en/of voeding. Dat is ook de reden waarom er steeds meer mensen kiezen om minder of geen dierlijke producten te eten. Zo eten vegetariers geen vlees. Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten. En flexitariers eten minder dagen vlees. In deze blog leest u wat precies de verschillen zijn tussen het soort voeding, wat hierbij komt kijken en of het wel gezond is.

Vegetarisch

Iemand is vegetarisch is eet geen producten waarvoor een dier direct is gedood, dus vlees vis of schaaldieren. Daarin tegen eet een vegetarier wel overige dierlijke producten zoals kaas of ei. Er zijn ook vegetariers die geen vlees eten maar wel vis, de officiële term hiervoor is Pescotariërs.

Het aantal vegetariërs in Nederland stijgt ieder jaar. Momenteel is 5% van de bevolking vegetarisch, dat komt neer op 850.000 mensen.

 

Veganistisch

Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen melk of eieren. Denk hierbij ook aan pasta, sauzen en crackers. Het kan voor vele lastig zijn om veganistisch te worden. Echter wordt het aanbod van veganistische producten steeds groter en beter.

De populariteit van veganisme is in Nederland sterk toegenomen. Momenteel is 1% van de Nederlandse bevolking veganist, dit komt neer op 170.000 mensen. Twintig jaar geleden waren dit nog 16.000 mensen, een flinke stijging dus.

 

Flexitariërs

Een flexitariër is iemand die één of meer dagen per week geen vlees, vis of schelpdieren eet. Deze manier is voor vele een uitkomst om zo belangen voor het milieu of hun gezondheid te tonen. Ook is dit vaak een overgangsperiode voordat men vegetarisch of veganistisch wordt.

Ruim 70% van de Nederlandse valt onder de naam flexitariër. Deze groep is de afgelopen jaren flink toegenomen. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere delen van de wereld.

 

Gezondheid

Het zijn van vegetarisch, veganistisch of flexitarisch kan een positief effect hebben op uw lichaam. Het is tegenwoordig gemakkelijk om de voedingsstoffen uit dierlijke producten elders te halen. Alleen vitamine B12 is enkel en alleen uit dierlijke producten te krijgen. Vegetariërs die weinig zuivel consumeren en veganisten wordt dan ook geadviseerd op vitamine B12 te slikken. Ook voor zwangere vrouwen die geen vlees of vis eten wordt dit geadviseerd.

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het verschil tussen vegetarisch, veganistisch en flexitarisch? Laat het ons gerust weten.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *