vetzuren
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Wat zijn vetzuren?

Vetzuren zijn een combinatie van olies en vetten die voorkomen in onze dagelijkse voeding, onderverdeeld in verzadigde en onverzadigde vetten. Deze vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid omdat ze veel verschillende positieve invloeden hebben. Volgens de scheikundige formule zijn het lange ketens van koolwaterstofverbindingen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen enkelvoudige of meervoudige bindingen.

Welke vetzuren zijn er?

Als het om vetzuren gaat, kunnen we onderscheid maken tussen drie verschillende soorten, namelijk: onverzadigde vetten, transvetten en verzadigde vetten.

 

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn gezonde vetten, omdat ze een positieve invloed hebben in het verlagen van cholesterol in het bloed. Deze vetten zijn onder te verdelen in essentiële (kan het lichaam niet zelf aanmaken – omega 3 en 6) en niet essentiële (kan het lichaam wel zelf aanmaken – omega 9) vetten.

 

Verzadigde vetten

Daarentegen zijn verzadigde vetten slecht voor de gezondheid omdat deze een negatieve invloed hebben op het cholesterol in het bloed. Deze vetten zijn voornamelijk afkomstig uit dierlijke producten.

 

Transvetten

Tot slot zijn bestaan er transvetten. Dit zijn de slechtste vetten voor de gezondheid en worden geproduceerd in bijvoorbeeld fabrieken. Deze vetten hebben een zeer negatieve invloed op de cholesterolwaardes.

vetzuren

Gezondheidsvoordelen 

De vetzuren zoals getoond in de afbeelding kennen verschillende gezondheidsvoordelen. De aspecten waar het invloed op heeft zijn:

  • Cholesterol – Het helpt het cholesterol niveau en waardes gezond te gouden, wat bijdraagt aan een goede doorstroming van het bloed (ALA en Linolzuur)
  • Groei en ontwikkeling (kind) – Het speelt een rol bij de normale groei en ontwikkeling van kinderen (ALA en LA)
  • Ogen – Het ondersteunt de conditie van het oog en helpt hierbij om scherp te kunnen zien (DHA)
  • Hersenen – Het speelt een rol bij het functioneren van de hersenen (DHA)
  • Vetgehalte – Voor het behouden van een gezond vetgehalte in het bloed (DHA)
  • Bloeddruk – Het heeft een gunstige invloed op het behouden van een normale en gezonde bloeddruk (DHA en EPA)
  • Hart – Het heeft een gunstige invloed op de werking van het hart (EPA en DHA)

Bronnen van vetzuren

Zoals te zien in de afbeelding zijn er verschillende vetzuren die onderverdeeld worden in de drie hoofdcategorieën. Zo zijn er verschillende bronnen die rijk zijn aan deze vetten:

  • Alfa-linoleenzuur (omega-3): avocado, noten, koolzaadolie, zeewier, zaden (hiazaad en lijnzaad)
  • EPA (omega-3): zeewier, algen, schaaldieren, schelpdieren, (makreel, zalm, haring, sardines forel)
  • DHA (omega-3): schaaldieren, schelpdieren, (makreel, zalm, haring, sardines forel)
  • Linolzuur (omega-6): Koolzaadolie, maïsolie, granen, sojabonen, zonnebloempitten, pinda’s, halvarine
  • Gamma-linoleenzuur (omega-6): Teunisbloem olie, boragebloem olie
  • Oliezuur (omega-9): olijfolie, noten, pinda’s, sesamzaad, pijnboompitten, avocado, makreel

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *