vitamine B
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Vitamine B is een onmisbare voedingsstof en bouwstof voor het lichaam. Zo komt het voor in verschillende soorten en heeft het invloed op verschillende aspecten van de gezondheid. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die bij vitamine B horen.

Wat is vitamine B?

Vitamine B is een verzamelnaam voor acht verschillende soorten vitamine B. Alle acht zijn wateroplosbaar, wat  betekent dat deze niet optimaal worden opgenomen door het lichaam en voor een groot gedeelte het lichaam verlaat via urine. Deze vitamine bundel is onmisbaar voor de gezondheid omdat het op talloze aspecten van die lichamelijke en de geestelijke gezondheid effect heeft.

Soorten vitamine B

Zoals besproken zijn er acht verschillende soorten vitamine B: B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Ieder met een eigen functie en voordeel voor de gezondheid.

 

Vitamine B1  (Thiamine)

  • Energie – Activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Hart – Het heeft een gunstige invloed op de werking van het hart.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Vitamine B2 (Riboflavine)

  • Bloed – Het ondersteunt de instandhouding van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Energie – Het activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Gezichtsvermogen – Het is goed voor het gezichtsvermogen (ogen).
  • Huid – Voor inwendige huidverzorging en voor een gezonde huid.
  • IJzer – Voor het behouden van een juist ijzergehalte in het bloed.
  • Oxidatieve schade – Het helpt de bescherming van cellen en weefsels van buitenaf.
  • Slijmvliezen – Goed voor het behouden van slijmvliezen.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Vitamine B3 (Niacine)

  • Energie – Het activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Huid – Voor inwendige huidverzorging en voor een gezonde huid.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Slijmvliezen – Goed voor het behouden van slijmvliezen.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Vitamine B5 (Pantotheenzuur)

  • Energie – Het activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Metabolisme – Het draagt bij aan het metabolisme van hormonen, vitamine D en overige neurotransmitters.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.

Vitamine B6

  • Bloed – Het ondersteunt de instandhouding van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Cysteïnesynthese – Het is goed voor de eiwitstofwisseling en productie.
  • Energie – Het activeert het natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Homocysteïne – Het is goed voor het homocysteïnemetabolisme.
  • Hormonen – Het draagt bij aan het reguleren van de hormonen in het lichaam.
  • Immuunsysteem – Het heeft een positieve invloed op de werking van het immuunsysteem.
  • Metabolisme – Het heeft een gunstige invloed op de productie en verbranding van eiwitten en koolhydraten.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Vitamine B8 (Biotine)

  • Energie – Het activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Haar – Het draagt bij aan de haargroei, de stevigheid, sterkte en conditie van het haar.
  • Huid – Voor inwendige huidverzorging en voor een gezonde huid.
  • Macronutriënten – Het draagt bij aan de stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Slijmvliezen – Goed voor het behouden van slijmvliezen.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Vitamine B11 (Folaat)

  • Aminozuursynthese – Het speelt een belangrijke rol in de aminozuursynthese.
  • Bloed – Het ondersteunt de instandhouding van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Celdeling – Het is goed voor de celdeling, de aanmaak van cellen en weefsels.
  • Homocysteïne – Het is goed voor het homocysteïnemetabolisme.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.
  • Zwangerschap – Het draagt bij aan de groei van het ongeboren kind en de placenta.

Vitamine B12

  • Bloed – Het ondersteunt de instandhouding van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Celdeling – Het is goed voor de celdeling, de aanmaak van cellen en weefsels.
  • Energie – Het activeert de natuurlijke energie in het lichaam (metabolisme).
  • Homocysteïne – Het is goed voor het homocysteïnemetabolisme.
  • Immuunsysteem – Het heeft een positieve invloed op de werking van het immuunsysteem.
  • Psychologische functies – Het is goed voor het geheugen, gemoedstoestand, concentratie en leerprestaties.
  • Vermoeidheid – Het geeft energie bij vermoeidheid en moeheid.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve werking op het zenuwstelsel.

Waar zit vitamine B in?

De acht verschillende voedingsstoffen komen voor in verschillende soorten voeding. De meest voorkomende voedingsmiddelen dat de vitamine bevat zijn: volkoren producten, brood, vlees, vis, melkproducten, kaas, eieren, noten en verschillende groentes.

Vitamine B tekort

Het komt geregeld voor dat iemand last heeft van een vitamine B tekort. Dit tekort kan ontstaan bij een ongevarieerd voedingspatroon, overmatig alcohol gebruik, ziekte, medicatie, zwangerschap of bij een huidafwijking. Vaak heeft dit betrekking op één of een aantal van de acht verschillende vitamine B.

Aanbevolen aanvulling 

Een aanvulling van de voedingsstof kan in veel gevallen een ondersteuning bieden aan de gezondheid. Een aanbevolen aanvulling in de vorm van een Vitamine B-Complex dient als toevoeging op de dagelijkse voeding. Het is hierbij belangrijk dat het supplement natuurlijke voedingsstoffen bevat zodat het op de juiste manier kan worden opgenomen door het lichaam.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *