Vitamine B12 voeding
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Vitamine B12 uit voeding is een gemakkelijke en gangbare manier om de vitamine binnen te krijgen. Dit is ook noodzakelijk, omdat het lichaam de vitamine zelf niet aan kan maken. Het is dus geadviseerd om voeding met vitamine B12 te consumeren of de ondersteuning te gebruiken van een supplement. In dit artikel worden acht soorten voeding besproken die rijk zijn aan de vitamine.

Vitamine B12 in voeding

 

Vlees

Vlees is een zeer rijke voedselbron van vitamine B12. Voornamelijk rundvlees en varkensvlees bevatten een hoge dosering van de voedingsstof. Daarnaast bevat vlees ook vitamine B2, B3, B6 selenium en zink, die zijn tevens goed voor de gezondheid.

 

Orgaanvlees (lever, nier)

Naast dat vlees in zijn algemeenheid voeding is met vitamine B12, bevat orgaanvlees het meeste van de voedingsstof. Voornamelijk de lever en nieren van lam-vlees bevatten een rijke hoeveelheid vitamine B12. Daarnaast bevat het koper, selenium, zink, vitamine B2 en vitamine A.

 

Gevogelte (kip, eend)

Ook gevogelte zoals kip en eend zijn rijk aan vitamine B12. Dit is in verhouding minder dan in orgaanvlees en overige vlees, maar bevat toch een dosering van de voedingsstof.

 

Schelpdieren

Daarnaast zijn schelpdieren een vorm van voeding dat vitamine B12 bevat. Ondanks dat het eetbare gedeelte van de schelpdieren klein is, bevat het veel voedingsstoffen die goed zijn voor de gezondheid.

 

Vis

Ook verschillende vissoorten zijn een goede bron voor de vitamine. Voornamelijk zalm, tonijn, forel en sardines bevatten in verhouding een hoge dosering vitamine B12. Daarnaast bevatten deze vissoorten omega 3 vetzuren die vele gezondheidsvoordelen met zich mee brengen.

 

Melkproducten

Melkproducten bevatten een zeer hoge dosering vitamine B12. Voornamelijk yoghurt, halfvolle melk en kaas bevatten het meeste van de voedingsstof. Daarnaast bevatten deze producten goede vetten die bijdragen aan de gezondheid.

 

Eieren

Naast melkproducten bevatten ook eieren de vitamine. Daarnaast bevatten de eieren ook eiwitten die bijdragen aan verschillende processen en functies in het lichaam.

 

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen kunnen een goede aanvulling zijn op de dagelijkse voeding om de hoeveelheid vitamine B12 in het bloed te ondersteunen. Dit kan voornamelijk een uitkomst bieden wanneer de eerder genoemde producten niet binnen het voedingspatroon passen.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *