Vitamine D bijwerkingen

De negatieve bijwerkingen van vitamine D zijn vrij onbekend. Echter moeten de bijwerkingen die op kunnen treden bij een vitamine D overschot serieus genomen worden. In dit artikel wordt een tekort, overschot en eventuele bijwerkingen die op kunnen treden, toegelicht.

Tekort aan vitamine D

Vitamine D is noodzakelijk om calcium uit voeding op te slaan in het lichaam. Zo draagt vitamine D bij aan sterke botten en tanden en aan een normale werking van de spieren. Over het algemeen maakt men zelf voldoende vitamine D aan tijdens de zomermaanden. Echter hebben veel mensen een vitamine D tekort tijdens de winter en herfstperiode omdat men over het algemeen vaker binnen zit gedurende deze periode. Daarnaast hebben ouderen en mensen met een getinte of donkere huidskleur eerder een vitamine D tekort. De gezondheidsraad adviseert daarom aan grote groepen mensen vitamine D supplementen, onafhankelijk van de vitamine D spiegel.

Overschot vitamine D

In tegenstelling tot veel andere vitamines is een overschot aan vitamine D mogelijk. Echter komt dit over het algemeen alleen voor bij het gebruik van een te hoog gedoseerd supplement. Daarom zijn er door de EFSA (Europese voedselveiligheidsautoriteit) adviezen opgelegd m.b.t. de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Voor vitamine D is dat maximaal 100 mcg/ug per dag voor volwassenen. Het kan gevaarlijk zijn om meer vitamine D binnen te krijgen dan aanbevolen en hiervoor is het belangrijk om bij een betrouwbare producent uw vitamines te bestellen.

Bijwerkingen vitamine D

Bijwerkingen van een vitamine D overschot kunnen leiden tot ernstige symptomen. Vitamine D heeft invloed op de calciumwaarde, een lange periode te veel vitamine D kan leiden tot een verhoogde calciumwaarde in het bloed. Symptomen die in het begin op kunnen treden:

  • Vermoeidheid
  • Continu dorst hebben
  • Verwardheid
  • Spijsverteringsproblemen

Daarnaast kan er een vergiftiging plaatsvinden waar botverlies, nierfalen en dehydratie op kan treden. Zo’n vergiftigen komt niet vaak voor, echter kan het weken duren voordat een vergiftiging is uitgewerkt. Om bijwerkingen tegen te gaan is het van belang om niet langdurig meer dan 100mcg vitamine D bij te slikken. Blijft u onder deze waarde kan het volgens de EFSA geen kwaad. Denkt u dat u een vitamine D overschot heeft? Vraag uw huisarts voor advies.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *