zink
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Zink is wellicht het bekendste mineraal en tevens onmisbaar voor de lichamelijke gezondheid. Maar wat is het precies? Wat zijn de voordelen voor de gezondheid? En hoeveel heb je per dag nodig? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die bij dit onderwerp horen.

Zink – wat is het precies?

Zink is een mineraal wat onmisbaar is voor de fysieke en mentale gezondheid. Het mineraal komt voornamelijk voor in vlees, zuivelproducten, vis, bruin brood, peulvruchten en rijst.

Gezondheidsvoordelen zink

Zoals eerder besproken is zink een onmisbaar mineraal voor de gezondheid. Zo heeft het effect op vijftien verschillende aspecten van het lichaam.

 

Botten

Zink draagt bij aan de samenstelling van botten wat invloed heeft op de sterkte ervan. Daarnaast speelt het ook een rol bij de aanmaak van botten, wat een zeer belangrijk aspect is.

 

Celdeling

Ook heeft zink een gunstige invloed op het celdelingproces in het lichaam. Het draagt namelijk bij aan het proces van celvernieuwing doordat het invloed heeft op de aanmaak van nieuwe cellen en weefsels.

 

Cognitief

Daarnaast heeft het mineraal invloed op de cognitieve aspecten van het lichaam. Het draagt namelijk bij aan het geheugen, leervermogen, intelligentie, concentratie en het probleemoplossende vermogen.

 

DNA-synthese

Ook speelt zink een belangrijke rol bij de synthese van DNA. Deze synthese is de replicatie van het erfelijke materiaal in de cellen en onmisbaar voor de gezondheid.

 

Eiwitsynthese

Daarnaast speelt het een grote rol bij de opbouw van eiwitten in het lichaam, ook wel het eiwitsynthese genoemd.

 

Gezichtsvermogen

Tevens heeft zink een positieve invloed op het gezichtsvermogen. Het gezichtsvermogen zorgt ervoor dat men kan zien en dat de conditie van de ogen worden ondersteund.

 

Haar

Bovendien heeft het mineraal ook invloed op het haar. Het draagt namelijk bij aan de normale haargroei, het zorgt voor de sterkte van het haar en is goed voor de conditie ervan.

 

Hormonen

Daarnaast heeft zink invloed op de hormoonhuishouding in het lichaam. Het draagt namelijk bij aan het in balans houden van deze huishouding. Ook heeft het invloed op het testosteron gehalte in het bloed.

 

Huid

Daarnaast heeft het mineraal invloed op de gezondheid van de huid. Het zorgt namelijk voor een goede verzorging en ondersteuning van binnenuit. Zo heeft het effect op de structuur, het herstellend vermogen en de slijmvliezen van de huid.

 

Immuunsysteem

Een ander onmisbaar voordeel voor de gezondheid, is het feit dat zink een positieve invloed heeft op het immuunsysteem. Hierdoor worden de cellen en weefsels in het lichaam beschermt tegen invloeden van buitenaf, wat zorgt voor een goede weerstand.

 

Macronutriënten

Ook heeft het mineraal invloed op de stofwisseling van het lichaam. Zo ondersteunt het de stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten.

 

Metabolisme

Daarnaast draagt zink bij aan een normaal zuur-basemetabolisme, een metabolisme van vitamine A, vetzuren en koolhydraten.

 

Nagels

Tevens is het onmisbare mineraal goed voor de nagels. Het draagt namelijk bij aan de conditie en gezondheid van de nagels.

 

Oxidatieve schade

Ook helpt zink bij de bescherming van cellen en weefsels voor invloeden van buitenaf. Deze invloeden kunnen afkomstig zijn van UV-straling, luchtvervuiling of overige vrije radicalen.

 

Spermatogenese

Tot slot is zink goed voor de vruchtbaarheid van de man. Het is namelijk goed voor de kwaliteit van het sperma en de werking van de zaadcellen.

Hoeveel per dag?

De Gezondheidsraad heeft een algemene aanbevolen dagelijkse hoeveelheid opgesteld voor elke groep van de bevolking. Hiermee wordt een zink tekort beperkt:

CategorieLeeftijdAlgemene aanbevolen hoeveelheid calcium per dag
Kinderen6-11 maanden5 mg
 1-2 jaar5 mg
 3-5 jaar6 mg
 6-9 jaar7 mg
Vrouwen9-13 jaar8 mg
 14-17 jaar9 mg
 18-50 jaar7 mg
 50-70 jaar7 mg
 70 jaar en ouder7 mg
Mannen9-13 jaar11 mg
 14-17 jaar12 mg
 18-50 jaar9 mg
 50-70 jaar9 mg
 70 jaar en ouder9 mg
ZwangerschapAltijd9,1 mg
BorstvoedingAltijd11 mg

Zink supplement

Om te voorkomen dat een zink tekort ontstaat, kan het geadviseerd zijn om zink tabletten te nemen in de vorm van een supplement. Calcium, magnesium, zink dient als ondersteuning van het zink gehalte in het lichaam. Dit supplement is volgens de juiste doseringen ontwikkeld om de juiste ondersteuning te bieden.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *