Wat te doen bij een winterdip?

 

Ruim 1 op de 3 Nederlanders heeft last van een winterdepressie of winterdip. Deze periode start bij de meeste mensen gedurende de eerste periode van de herfst in oktober. Door het toepassen van gemakkelijke tips komt u deze periode beter door. In dit artikel leest u alles over wat te doen bij een winterdip.

 

winterdip

 

  1. Voldoende daglicht. Het is belangrijk om uzelf vroeg in de ochtend bloot te stellen aan veel daglicht, dit heeft namelijk een positief effect op de mentale gezondheid. Tijdens de donkerste dagen van de herfst en winter is het niet direct mogelijk om te kunnen genieten van natuurlijk licht. Een alternatief hiervoor is het aanzetten van (blauwe) lampen die natuurlijk licht nabootsen. Zorg voor voldoende licht gedurende de gehele dag.
  2. Ga naar buiten, het liefst in de ochtend. Door in de ochtend naar buiten te gaan geniet u van twee voordelen. Als eerste dat de frisse lucht u in de ochtend actief laat worden. Daarnaast zorgt het natuurlijke licht voor een afnamen van de productie van melatonine (het slaaphormoon). Hierdoor word u écht wakker en verminderd het uw winterdepressie.
  3. Eet genoeg en gezond. Het is natuurlijk belangrijk om het gehele jaar gezond te eten, maar tijdens een periode van een winterdepressie vele malen meer. Gezonde voeding geeft u namelijk energie. Eet daarom extra groenten en fruit en vermijdt het eten van suikers.
  4. Voldoende vitamines. Tijdens de herfst- en winterperiode is het belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen. De belangrijkste vitamine waarvan vele een tekort hebben tijdens een winterdepressie is vitamine D. Deze vitamine wordt ook wel de zonlicht vitamine genoemd en heeft een positief effect op ons lichaam.
  5. Veel bewegen. Hoe verleidelijk het ook is om binnen te zitten tijdens de koudere dagen, is het onwijs belangrijk om voldoende te bewegen. Door te sporten komen er stoffen vrij die u extra energie geven. Daarnaast is het goed voor uw algemene gezondheid.
  6. Schrijf positiviteit op. Het is belangrijk om tijdens het hebben van een winterdepressie positief in het leven te staan. Schrijf daarom iedereen ochtend een aantal dingen op waar u dankbaar voor bent. Doordat uw eerste associatie in de ochtend een positieve lading heeft, heeft dit een positief effect gedurende de gehele dag.
  7. Verheug uzelf op dingen. Door een positief vooruitzicht te hebben kunt u zich ergens op verheugen. Hiermee wordt bedoeld om uzelf zo nu en dan gelukkig te maken, door een avondje uit te plannen, een nachtje weg te gaan, uzelf iets cadeau te geven, persoonlijke doelen te stellen of op een geheel andere manier te genieten.
  8. Ondersteun met Mentaal Fit (5-HTP). Naast dat het supplement rijk is aan het ingrediënt 5-HTP, bevat het ook de bouwstof Vitamine B6. Deze vitamine draagt bij tot een normale psychologische functie. Zo is het goed voor de gemoedstoestand, de leerprestaties, het concentratievermogen en het geheugen. Deze factoren spellen allemaal een belangrijke rol bij het dagelijkse functioneren van de hersenen.

wat te doen bij een winterdip?

Aanbevolen artikel: Winterdepressie symptomen en oorzaak

 

Heeft u nog vragen op opmerkingen over ‘Wat te doen bij een winterdip’? Laat het ons gerust weten.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *