winterdip
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Last van een winterdip? Ruim 33% van de Nederlandse bevolking heeft tijdens de herfst en winterperiode last van een winterdip. Voor de meeste mensen start de dip tijdens de eerste periode van oktober, wanneer de herfst is begonnen. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die horen bij deze periode.

Symptomen winterdip

Er zijn verschillende symptomen die bij een winterdip horen. De meest voorkomende zijn:

  • Vermoeidheid
  • Extra behoefte aan slaap
  • Minder energie aan het einde van de dag
  • Prikkelbaar
  • Concentratieproblemen
  • Somberheid
  • Vermindering behoefte sociale contacten
  • Meer trek in koolhydraten, suikers en alcohol
  • Gewichtstoename
  • Gevoel van disbalans

Oorzaak winterdip

Naast dat er verschillende symptomen zijn die bij een dip tijdens de donkere dagen van het jaar horen, is hiervoor ook een oorzaak. In de meeste gevallen van een winterdip heeft dit te maken met een gebrek aan licht. Tijdens deze periode van het jaar worden de dagen korter en neemt de sterkte van de zon af. Daarnaast zorgt de stof melatonine, dat in de hersenen wordt aangemaakt voor een slaperig gevoel gedurende de dag. De combinatie van deze factoren zorgen ervoor dat de biologische klok wordt ontregeld en hierdoor ontstaat de dip.

Oplossingen winterdip

Er zijn verschillende gemakkelijke tips die bijdragen om het gevoel van een winterdip te onderdrukken, of zelfs te voorkomen. De meest effectieve tips zijn:

 

1. Voldoende daglicht

Het is belangrijk om blootgesteld te worden aan daglicht bij het ervaren van de symptomen van een winterdip. Het daglicht heeft namelijk een positieve invloed op de mentale gezondheid. Tijdens de donkerste dagen van de herfst en winter, is het niet altijd mogelijk om voldoende blootgesteld te worden aan natuurlijk licht. Een alternatief hiervoor is het aanzetten van (blauwe) lampen die natuurlijk licht nabootsen.

 

2. Ga naar buiten, het liefst in de ochtend

Door in de ochtend naar buiten te gaan heeft dit een positieve invloed op twee aspecten. Als eerste dat de frisse lucht direct een wakker gevoel geeft. Daarnaast zorgt het natuurlijke licht voor een afname van de productie van melatonine, wat ervoor zorgt dat het slaperige gevoel afneemt.

 

3. Eet genoeg én gezond

Het is natuurlijk belangrijk om het gehele jaar gezond te eten, maar tijdens een periode van een winterdip vele malen meer, gezonde voeding geeft namelijk energie. Het eten van groente en fruit en het vermijden van suikers is geadviseerd.

 

4. Voldoende vitamines

Tijdens de herfst- en winterperiode is het belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen. De belangrijkste vitamine waarvan vele een tekort hebben tijdens een winterdip is vitamine D. Deze vitamine wordt ook wel de zonlichtvitamine genoemd en heeft een positief effect op het lichaam.

 

5. Veel bewegen

Hoe verleidelijk het ook is om binnen te zitten tijdens de koudere dagen, is het onwijs belangrijk om voldoende te bewegen. Door te sporten komen er stoffen vrij die extra energie geven. Daarnaast is het goed voor uw algemene gezondheid.

 

6. Schrijf positiviteit op

Het is belangrijk om tijdens het hebben van een winterdip positief in het leven te staan. Het opschrijven van een aantal dingen waarvoor u dankbaar bent in de ochtend kan hierbij helpen. Doordat uw eerste associatie in de ochtend een positieve lading heeft, heeft dit een positief effect gedurende de gehele dag.

 

7. Verheug uzelf op dingen

Door een positief vooruitzicht te hebben op de toekomst kunt u zich ergens op verheugen. Hiermee wordt bedoeld om uzelf zo nu en dan gelukkig te maken, door een avondje uit te plannen, een nachtje weg te gaan, uzelf iets cadeau te geven, persoonlijke doelen te stellen of op een geheel andere manier te genieten.

 

8. Ondersteun met supplementen

Er zijn verschillende supplementen die bijdragen aan de mentale gezondheid tijdens het hebben van een winterdip. Zo bevat het supplement Mentaal Fit (5-HTP)verschillende voedingsstoffen die bijdragen aan de psychotische functies, zoals: de gemoedstoestand, de leerprestaties, het concentratievermogen en het geheugen.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *