Vitaminen zijn kleine stofjes, zogenaamde micronutriënten, die voorkomen in ons eten en drinken. Ons menselijk lichaam heeft deze stoffen maar in hele kleine hoeveelheden nodig, maar als we deze stoffen niet binnen krijgen zal ons lichaam niet goed functioneren. Zelf produceert ons lichaam eigenlijk geen vitamines, behalve een kleine hoeveelheid vitamine K in de darmen.

 

Wat doen vitamines precies?

Elke vitamine heeft zijn eigen functie. Zo zorgt vitamine-D er mede voor dat onze spieren soepel blijven. Vitamine-K zorgt onder andere voor een normale bloedstolling. Elke vitamine heeft zo zijn eigen functies en is onmisbaar.

 

Wat voor soorten vitamines zijn er?

Er zijn in totaal dertien vitamine bekend. Deze kunnen we opsplitsen in vet oplosbare vitamine en wateroplosbare vitamine.

 

Vet oplosbare vitamine

Vet oplosbare vitaminen komen voornamelijk voor in voedingsvetten en worden in ons lichaam opgeslagen in het vetweefsel of in de lever. Ons lichaam kan deze vitaminen maar in beperkte mate opslaan. Bij langdurig overschot aan deze vitaminen kunnen klachten ontstaan.

Dit zijn de vet oplosbare vitaminen:

  • Vitamine A
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Vitamine K

 

Wateroplosbare vitamine

Wateroplosbare vitamines komen voornamelijk voor in het vocht van de voedingsmiddelen. Ons lichaam kan deze vitamines niet goed opslaan (met uitzondering van vitamine B12), als hier een overschot van is zal het doormiddel van urine of zweet ons lichaam verlaten.

Dit zijn de wateroplosbare vitaminen:

  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine B8
  • Vitamine B11 (foliumzuur)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C

 

Waar zitten de meeste vitamines in?

Vitamines zitten in alle voedingsmiddelen. Natuurlijk zitten er in het ene voedingsmiddel meer vitamines dan in de ander. Een gemakkelijk overzicht van vitaminerijke voedingsmiddelen is de schijf van vijf.

wat zijn vitamines

De schijf van vijf bestaat uit:

  1. Groente en fruit
  2. Smeer- en bereidingsvetten
  3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  4. Boord, graanproducten en aardappelen
  5. Dranken

 

Krijg ik voldoende vitamine binnen?

De standaard voor een gezonde hoeveelheid vitamine is vastgesteld in de ADH (Algemene Dagelijkse Hoeveelheid). Dat betekent dat als je elke dag voldoende eet en drinkt uit de vakken van de schijf van vijf en hierbij goed varieert, het lichaam genoeg benodigde voedingsstoffen binnen krijgt om gezond te blijven.

Nu blijkt dit in de praktijk niet altijd op te gaan. Eet u iedere dag minimaal 2 stukken fruit? Eet u elke dag 250 gram groente bij het avondeten? Twijfelt u aan een gezonde hoeveelheid vitamines? Neem gerust een kijkje naar de vitamines van Vaud.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *