Welke voeding bevat vitamine B12?

 

Er zijn in totaal 13 vitamines, waarvan vitamine B12 (cobalamine) een hele belangrijke is. Deze vitamine komt voor in dierlijke producten. Het is daarom ook erg belangrijk dat vegetariërs, die weinig zuivel consumeren, en veganisten een toevoeging nemen van B12. Een tekort aan deze vitamine kan namelijk vervelende symptomen tot gevolg hebben. In deze blog wordt uitgelegd waarom vitamine B12 belangrijk is en welke voeding er rijk aan is.

 

welke-voeding-bevat-vitamine-b12-?

Welke voeding bevat vitamine B12?

Zoals eerder verteld komt vitamine B12 voor in dierlijke producten. Bij een gevarieerd voedingspatroon volgens De Schijf Van Vijf, krijgt men voldoende van deze vitamine binnen. Voeding die rijk is aan vitamine B12 is:

  • Melk
  • Yoghurt
  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Ei
  • Lever
  • Vis

 

Waar is vitamine B12 goed voor?

Zoals al eerder werd vermeld is vitamine B12 een essentiële bron voor processen in het menselijk lichaam. Deze vitamine draagt bij aan de volgende aspecten:

  • Een normale vorming van rode bloedcellen
  • Speelt een rol in het celdelingsproces
  • Een normaal energieleverend metabolisme
  • Een normaal metabolisme van homocysteïne
  • De normale werking van het immuunsysteem
  • Een normale psychologische functie
  • De vermindering van vermoeidheid en moeheid
  • De normale werking van het zenuwstelsel

 

Tekort aan vitamine B12

Bij een tekort aan vitamine B12 kan dit leiden tot een vorm van bloedarmoede. Hierdoor kunnen verschillende verschijnselen optreden, zoals; vermoeidheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Een tekort kan ook neurologische gevolgen hebben voor het mensenlijk lichaam. Enkele voorbeelden hiervan zijn; tintelingen in de vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen of spierzwakte in de benen.

 

Overschot aan vitamine B12

De kans op een overschot en nadelige effecten van vitamine B12 is erg klein. Tot op heden zijn er geen nadelige effecten bekend van mensen die voor een lange periode vitamine B12 innamen. In het maag-darmkanaal wordt de vitamine B12 opgenomen. Bij een overschot doet het lichaam dat niet.

 

Heeft u vragen of opmerkingen over welke voeding vitamine B12 bevat? Laat het gerust aan ons weten.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *