te veel vitamine b12
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Last van te veel vitamine B12? Vele vragen zich af wanneer een overschot aan vitamine B12 voorkomt, wat hier de symptomen van kunnen zijn en wat voor gevolgen dit heeft voor de gezondheid. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die horen bij te veel vitamine B12.

Wat is vitamine B12 precies?

Vitamine B12 is één van de dertien vitamines en behoort tot de negen water oplosbare vitamines . Een water oplosbare vitamine kan het lichaam moeilijk opslaan. Echter is vitamine B12 een uitzondering, deze vitamine kan het lichaam namelijk wel gemakkelijk opslaan. Hierdoor vraagt  men zich af of  een overschot aan vitamine B12 voorkomt.

Waar is vitamine B12 goed voor?

Vitamine B12 is een onmisbare vitamine voor de gezondheid. Zo heeft het invloed op:

  • Het bloed – De vitamine draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen in het lichaam.
  • De celdeling – Het is goed voor de aanmaak van cellen en weefsels.
  • De energie – Helpt energie vrij te maken uit vetten, eiwitten en koolhydraten.
  • Het homocysteïne – Heeft de gunstige rol bij de afbraak van homocyteïne.
  • Het immuunsysteem – Ondersteunt het afweersysteem en zorgt mede voor een goede weerstand.
  • De psychologische functies – Goed voor de gemoedstoestand, leerprestaties, concentratievermogen en geheugen.
  • De vermoeidheid – Kan het gebrek aan energie helpen verminderen bij vermoeidheid.
  • Het zenuwstelsel – Het heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Waar komt vitamine B12 in voor?

Er zijn een aantal producten die een hoge dosering vitamine B12 bevatten. Over het algemeen zijn dit dierlijke producten:

  • Vlees (rund, varken)
  • Orgaanvlees (lever, nier)
  • Gevogelte (kip, eend)
  • Schelpdieren
  • Vis (zalm, tonijn, forel, sardines)
  • Verrijkte granen (ontbijtgranen, gist)
  • Melkproducten (yoghurt, halfvolle melk, kaas)
  • Eieren
  • Supplementen

Wanneer te veel vitamine B12?

De kans dat iemand negatieve lichamelijke gevolgen heeft door een overschot aan vitamine B12 is zeer klein. Zo zijn er geen effecten bekend bij mensen die langdurige te veel vitamine B12 innamen aan de hand van een supplement of vitamine B12 rijke voeding. Ondanks dat het een wateroplosbare vitamine is die het lichaam wel opslaat, zorgt het maag-darmkanaal ervoor dat het lichaam niet te veel van de vitamine opslaat.

Daarnaast bevatten de supplementen een relatief hoge dosis van de voedingsstof, omdat het lichaam niet altijd de vitamine kan opnemen. Door deze Europees vastgestelde dosering te verhogen, heeft het een optimalere werking en brengt het meer gezondheidsvoordelen met zich mee.

Wanneer tekort vitamine B12?

Een tekort aan vitamine B12 komt echter veel vaker voor. Zo heeft bijna een half miljoen volwassenen in Nederland last van een vitamine B12 tekort en de gevolgen hiervan kunnen zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Bevolkingsgroepen die hier een verhoogd risico op lopen zijn:

  • Vegetariërs die nauwelijks melkproducten en eieren consumeren
  • Veganisten
  • Mensen die overmatig alcohol consumeren
  • Mensen die last hebben van een chronische maagslijmvlies ontsteking
  • Mensen die last hebben van een darmziekte
  • Mensen die langdurige medicatie gebruiken

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *