Waar zit vitamine B12 in
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Waar zit vitamine B12 in? Dat is een terechte vraag, aangezien deze vitamine onmisbaar is voor de gezondheid. Zo ondersteunt het verschillende lichamelijke functies, toch kan iemand snel last hebben van een vitamine B12 tekort. In dit artikel wordt besproken waar vitamine B12 in zit en wat de gezondheidsvoordelen van de voedingsstof zijn.

Waar zit vitamine B12 in?

  1. Rundvlees – Een gemakkelijke en toegankelijke bron van vitamine B12.
  2. Varkensvlees – Dit is een rijke bron aan vitamine B12.
  3. Orgaanvlees (lever en nier) – Orgaan vlees van voornamelijk lam, is rijk aan vitamine B12.
  4. Kip – Kip en gevogelte zijn een goede bron van de voedingsstof.
  5. Schelpdieren – Deze kleine zeevruchten zijn bevatten naast vitamine B12 ook veel overige voedingsstoffen.
  6. Zalm – Het bevat veel vitamine B12 en omega 3 vetzuren voor het lichaam.
  7. Tonijn – Naast een hoge vitamine B12 concentratie, bevat het veel mineralen en overige voedingsstoffen.
  8. Forel – Deze vissoort wordt beschouwd als de gezondste vissoort die er is.
  9. Sardines – Net als schelpdieren zijn sardines zeer rijk aan goede voedingsstoffen.
  10. Verrijkte ontbijtgranen – Deze bron is geschikt voor veganisten voor een dosering vitamine B12.
  11. Versterkte gist – Deze bron is geschikt voor veganisten voor een dosering vitamine B12.
  12. Versterkte niet zuivel melk – Deze bron is geschikt voor veganisten voor een dosering vitamine B12.
  13. Halfvolle melk – Veel soorten kaas bevatten een hoge dosering vitamine B12.
  14. Yoghurt – Ook yoghurt bevat een hoge dosering vitamine B12.
  15. Kaas – Dit is een rijke bron aan goede vetten en vitamines.
  16. Eieren – Een rijke bron van vitamine B2, vitamine B12 en eiwitten.
  17. Supplementen – Een gemakkelijke en zuivere bron om het vitamine B12 niveau te ondersteunen.

Gezondheidsvoordelen vitamine B12

De antwoord op de vraag “waar zit vitamine B12 in?” is zeer uitgebreid. De vitamine heeft namelijk ook een breed aspect aan gezondheidsvoordelen op het lichaam:

  • Bloed – De vitamine draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Celdeling – Het is goed voor de aanmaak van cellen en weefsels.
  • Energie – Helpt energie vrij te maken uit vetten, eiwitten en koolhydraten.
  • Homocysteïne – Heeft een gunstige rol bij de afbraak van homocyteïne.
  • Immuunsysteem – Ondersteunt het afweersysteem en zorgt mede voor een goede weerstand.
  • Psychologische functie – Goed voor de gemoedstoestand, leerprestaties, concentratievermogen en het geheugen.
  • Vermoeidheid – Kan het gebrek aan energie helpen verminderen bij vermoeidheid.
  • Zenuwstelsel – Het heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *