Skip to content

Waar zit vitamine B12 in?

Claire
Claire

Gezondheidsdeskundige Vaud

Waar zit vitamine B12 in? Er zijn een aantal dagelijkse voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12. Maar welke groente bevat vitamine B12? Wat moet je eten bij vitamine B12 tekort? Wat zijn de klachten bij een tekort aan vitamine B12? Hoe krijg je meer vitamine B12? In dit artikel worden verschillende vragen beantwoord en onderwerpen besproken die hierbij horen. 

Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 is een vitamine die men nodig heeft voor de aanmaak van rode bloedcellen en het functioneren van het zenuwstelsel. Het is een vitamine die voornamelijk in dierlijke producten zit, zoals vlees, vis, eieren, melk en kaas. Het is voor vegetariërs of veganisten om deze reden vaak lastig om voldoende vitamine B12 te consumeren.Waar vitamine B12 voornamelijk in zit is te zien in de onderstaande tabel. Dit is de voeding die het meest rijk is aan de voedingstof.

VoedingsmiddelHoeveelheidVitamine B12
Rundvlees75 gr1,6 mcg
Varkensvlees75 gr0,3 mcg
Lever100 gr90 mcg
Kip100 gr0,4 mcg
Zalm100 gr4,0 mcg
Tonijn100 gr2,4 mcg
Forel100 gr8 mcg
Sardines100 gr12 mcg
Halfvolle melk150 ml0,7 mcg
Yoghurt150 ml1,1 mcg
Kaas100 gr2,4 mcg
Ei50 gr0,8 mcg
 

Welke groente bevat vitamine B12?

Vitamine B12 komt niet voor in groente en fruit. Enkele onafhankelijke studies beweren dat vitamine B12 voorkomt in banaan, kiwi en mango, dit is echter niet waar. Daarnaast wordt er beweerd dat vitamine B12 in algen voorkomen, helaas is het lichaam niet in staat om deze voedingsstof uit algen op te nemen. 

Vitamine B12 voor de gezondheid

Het antwoord op de vraag “waar zit vitamine B12 in?” is zeer uitgebreid. Echter is vitamine B12 onmisbaar voor de gezondheid. Zo draagt het bij aan verschillende processen in het lichaam.

  • Bloed: De vitamine draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen in het lichaam.
  • Celdeling: Ook is het goed voor de aanmaak van cellen en weefsels. Hiermee draagt het bij aan celvernieuwing.
  • Energie: Het helpt energie vrij te maken uit vetten, eiwitten en koolhydraten. Het speelt namelijk een rol bij de activiteit van bepaalde enzymen die betrokken zijn bij het energiemetabolisme.
  • Homocysteïne: Speelt een gunstige rol bij de afbraak van homocyteïne.
  • Immuunsysteem: Ondersteunt het afweersysteem en zorgt mede voor een goede weerstand.
  • Psychologische functie: Het is goed voor de gemoedstoestand, leerprestaties, concentratievermogen en het geheugen.
  • Vermoeidheid: Het kan het gebrek aan energie helpen verminderen bij vermoeidheid.
  • Zenuwstelsel: Het heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B12 tekort

Wat zijn de klachten bij een tekort aan vitamine B12? Een vitamine B12 tekort kan een hele reeks klachten veroorzaken, waaronder vermoeidheid, zwakte, constipatie, verlies van eetlust, gewichtsverlies en megaloblastaire anemie. Een vitamine B12 tekort kan ook leiden tot neurologische problemen, zoals geheugenverlies, stemmingswisselingen en paranoia. 

Hoe krijg je meer vitamine B12?

De beste manier om een vitamine B12 tekort te voorkomen en meer van de voedingsstof binnen te krijgen, is een gezond dieet volgen met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12, zoals; vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Echter is dit niet voor iedereen mogelijk en kunnen vitamine B12 supplementen hiervoor een uitkomst bieden.

4.8/5

Beste vitamine B12 van Zwitserse kwaliteit

Veel gestelde vragen over vitamine B12 in eten

De meeste vitamine B12 wordt gevonden in dierlijke producten zoals lever, vis, vlees en zuivelproducten.

Geen enkele groente bevat vitamine B12; deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten.

Om snel je vitamine B12-niveau te verhogen, kun je B12-supplementen nemen of voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan vitamine B12, zoals vlees, zuivel en verrijkte plantaardige producten.

  1. Robert, C., & Brown, D. L. (2003). Vitamin B12 deficiency. American family physician, 67(5), 979-986.
  2. Hunt, A., Harrington, D., & Robinson, S. (2014). Vitamin B12 deficiency. Bmj, 349.
  3. Franken, P., Geutjes, P., van den Ouweland, J., Zeeman, M., & de Kok, J. (2015). Diagnose van vitamine-B12-tekort. Huisarts en wetenschap, 58, 530-531.
  • Vitamine B12 heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en futloosheid.
  • Vitamine B12 heeft een positieve invloed op het immuunsysteem, de gemoedstoestand, het geheugen en het concentratievermogen.
  • Vitamine B12 zorgt voor een verbeterde functie van het zenuwstelsel, de aanmaak van rode bloedcellen en het heeft een rol in het vernieuwingsproces.
Gratis advies op maat

We geven u graag gratis uitgebreid advies van onze gezondheidsdeskundigen.

Joost
Joost

Productexpert

Robin
Robin

Productexpert

Claire
Claire

Productexpert

4.8/5

Beste vitamine B12 van Zwitserse kwaliteit