cholesterol verlagen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Het cholesterol verlagen is noodzakelijk voor ruim een kwart van de Nederlandse bevolking. Een verhoogd cholesterol verhoogd de kans op hart- en vaatziekten, doordat het cholesterol ervoor zorgt dat de aderen verkalken en hierdoor steeds nauwer worden. In dit artikel worden dertien tips gegeven om het cholesterol gehalte te verlagen.

Cholesterol – wat is het precies?

Cholesterol is een vetachtige stof die in ons lichaam voorkomt. De stof is belangrijk voor de aanmaak van cellen, weefsels, hormonen en gal. Onmisbaar voor ons lichaam. Ondanks dat ons lichaam precies voldoende cholesterol aanmaakt voor een gezond gehalte, heeft 25% van de volwassen Nederlanders een te hoog cholesterol gehalte. Het cholesterol gehalte verlagen is daarom voor hun gezondheid onwijs belangrijk.

Cholesterol verlagen – 13 tips

Er zijn verschillende manieren om het cholesterol gehalte te verlagen zonder direct gebruik te maken van medicijnen. Deze dertien tips dragen bij aan een gezond cholesterol gehalte:

 

1. Zorg voor een gezond gewicht

Overgewicht en hiermee een ongezond BMI zijn slecht voor het cholesterol gehalte. Daarom is het hebben van een gezond gewicht belangrijk voor het verlagen van het cholesterol gehalte in het bloed. Het buikvet heeft voornamelijk een slechte invloed op deze balans.

 

2. Beweeg voldoende

Door voldoende te bewegen kan het cholesterol gehalte verlaagd worden. Onvoldoende beweging vergroot namelijk de kans op hart- en vaatziekten wat weer een negatieve invloed heeft op het cholesterol gehalte. Daarom is voldoende bewegen erg belangrijk.

 

3. Stop met roken

Roken heeft een ontzettend negatieve invloed op het cholesterol gehalte, omdat het slecht is voor het gunstige HDL-cholesterol. Door te stoppen met roken kunnen deze waardes weer in balans komen.

 

4. Verminder/stop met alcohol

Naast dat roken een slechte invloed heeft op het cholesterol gehalte, heeft alcohol consumptie dat ook. Zo verhoogd het de kans op hart- en vaatziekten. Alhoewel het beste voor u lichaam is om volledig te stoppen met alcohol consumptie, is het verminderen naar maximaal één glas per dag al effectief.

 

5. Verminder stress

Het ervaren van stress heeft een negatieve invloed op het cholesterol gehalte. Zo kan dit gehalte met 10% verhogen wanneer iemand stress ervaart. Het is daarom belangrijk om voldoende te ontspannen om zo het cholesterol te verlagen.

 

6. Vezelrijke voeding

Vezelrijke voeding kan goed zijn voor het verlagen van het LDL-cholesterol gehalte. Zo wordt geadviseerd om 30 tot 40 gram vezels per dag te consumeren. Het liefst uit volkoren producten (pasta, brood, etc.) en vezelrijk fruit (appel, bramen, banaan, etc.).

 

7. Gefilterde koffie

Gefilterde koffie is beter voor het verlagen van het cholesterol gehalte, omdat ongefilterde koffie het LDL-cholesterol verhoogd. Dit heeft te maken met de stof cafestoldie in ongefilterde koffie voorkomt.

 

8. Minder vlees

Minder vlees eten is goed voor het verlagen van het cholesterol. Hiervoor wordt geadviseerd om maximaal 300 gram rood vlees te eten per week. Voorbeelden hiervan zijn: rundvlees, varkensvlees, schapenvlees en lamsvlees.

 

9. Varieer met vis, peulvruchten, eieren en noten

Door te variëren met vis, peulvruchten, eieren en noten, kan de vleesconsumptie verminderd worden. Dit heeft weer een positieve invloed op het cholesterol gehalte. Deze producten bevatten namelijk de juiste voedingsstoffen als vervanger voor vlees.

 

10. Magere zuivelproducten

Volle producten zoals: kaas, melk, yoghurt en room, bevatten veel verzadigde vetten. Deze vetten zorgen ervoor dat het LDL-gehalte in het bloed zal toenemen. Dit heeft een negatieve invloed op het cholesterol gehalte. Daarom is het belangrijk voor het verlagen van het cholesterol gehalte om magere zuivelproducten te consumeren.

 

11. Vermeid verzadigde vetten

Verzadigde vetten die vooral voorkomen in volle melk, romige kaas, koek, gebak en overige snacks, hebben een negatieve invloed op het cholesterol gehalte. Dit komt omdat deze verzadigde vetten het LDL-cholesterol in het bloed verhoogd. Het is daarom belangrijk om verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten.

 

12. Soja producten als alternatief

Soja producten dienen als goed alternatief voor zuivel producten. Deze vervanging is essentieel voor het verlagen van het cholesterol gehalte in het bloed.

 

13. Ondersteuning van supplementen

Een ondersteuning van supplementen kunnen een bijdragen leveren aan een gezond cholesterol gehalte. Zo is het supplement Rode Gist Rijst met Q10 van Vaud goed voor het cholesterol gehalte in het bloed. De werking van het product is dan ook wetenschappelijk onderzocht en goedgekeurd door de EFSA.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *