SI gewricht: pijn, oefeningen en klachten

si gewricht

Het SI gewricht is een van de belangrijkste gewrichten in het lichaam, maar kan ook verschillende klachten met zich meebrengen. Hoe kom ik van mijn pijnlijke SI-gewricht af? Hoe krijg ik mijn SI-gewricht los? Hoe voelt pijn aan mijn SI-gewricht? Hoe lang duurt de pijn bij SI-gewricht? In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken en vragen beantwoord die hierbij horen.

In dit artikel

SI gewricht – wat is het?

Het SI gewricht is het sacro-iliacale gewricht dat het heiligbeen en het bekken met elkaar verbindt. Het gewricht bevindt zich dus aan de achterkant van het bekken, bij de onderrug. Omdat het gewricht verbonden is met talloze spieren en pezen, kan het gemakkelijk overbelast raken. Dit kan leiden tot SI gewricht pijn die verband houden met het sacro-iliacale gewricht. Tussen de 15-30% van de volwassen bevolking heeft pijnklachten die te maken hebben met dit gewricht.

SI gewricht pijn

SI gewricht pijn kan van grote invloed zijn op iemand zijn of haar leven. De symptomen en klachten die bij deze pijn horen zijn:

  • Pijn in de onderrug
  • Pijn die uitstraalt naar de billen
  • Pijn die uitstraalt naar de dij of lies
  • De pijn wordt erger bij langdurig zitten, lopen, tillen, sporten en slapen
  • Een krakend gevoel bij beweging
  • De pijn kan zowel aan de voorkant als de achterkant voelbaar zijn

Oorzaak SI gewricht pijn

Er zijn verschillende oorzaken die klachten veroorzaken aan het SI gewricht:

  • Na een ongeval
  • Tijdens de zwangerschap
  • Na de bevalling
  • Bij een bindweefsel aandoening
  • Bij scoliose (abnormale wervelkolom)
  • Verschil in beenlengte
  • Bij een abnormaal looppatroon

Behandeling SI gewricht

Er zijn verschillende manieren om pijn in het SI gewricht te behandelen, de ene doeltreffender dan de andere.

 

Beweging

Lichaamsbeweging is de meest effectieve manier om de pijn te verminderen. Ondanks het feit dat de pijn als zeer ernstig wordt ervaren, is het zinvol om goed te blijven bewegen. Dit voorkomt verslechtering van het gewricht en de pijn.

 

Fysiotherapie

Behandelingen bij een fysiotherapeut kunnen zeker helpen om de pijn te verminderen. De behandeling, die voornamelijk zal bestaan uit oefeningen, kan bijdragen aan het op de juiste manier bewegen van het lichaam, zodat de pijn zal afnemen.

 

Pijnstilling

In geval van acute pijn wordt het gebruik van pijnstillers (paracetamol, ibuprofen) aangeraden, vooral als het bewegen daardoor draaglijker wordt.

 

Medische ingreep

Medisch ingrijpen is een andere manier om de pijn in het gewricht te verminderen. Hierbij worden de zenuwen rondom het gewricht behandeld.

 

Voedingssupplementen

Ook het gebruik van voedingssupplementen met voedingsstoffen die ondersteuning bieden aan de gewrichten kunnen helpen.

SI gewricht oefeningen

SI gewricht oefeningen kunnen helpen om bewegingen soepeler te maken rondom het gewricht. Daarnaast is het geadviseerd om de rugspieren te trainen voor extra ondersteuning.

 

Draai oefening

Ga op uw rug liggen met uw voeten op de grond. Breng uw armen langs uw lichaam en uw handpalmen naar beneden. Doe nu uw knieën tegen elkaar en beweeg ze tegelijkertijd naar links en dan naar rechts. Herhaal dit tien keer aan elke kant.

 

Knie hef oefening

Ga op een matje liggen en breng één gebogen knie naar uw borst, sla uw armen eromheen en houd ze stevig vast gedurende tien tellen. Laat het andere been gebogen op de grond liggen. Pas op dat u uw nek niet te hol maakt, beweeg daarom uw kin een beetje naar uw borst. Herhaal aan de andere kant.

 

Sprinkhaan oefening

Ga op uw buik liggen met uw armen voor u op de mat. Uw benen zijn gestrekt, uw hielen wijzen naar boven. Til nu uw linkerarm en rechterbeen tegelijk op. Houd tien seconden vast en herhaal met uw rechterarm en linkerbeen.

 

Brug oefening

Ga op uw rug liggen met uw voeten op de grond, uw enkels een armlengte van uw schouders. Span het onderste deel van uw billen aan en breng tijdens het uitademen, uw bekken zover mogelijk omhoog waarbij u het gewicht op uw schouders laat rusten. Leg uw handen onder uw heupen voor steun. Als u de voorgaande oefening niet lukt; vouw uw vingers samen en strek uw armen. Blijf een minuut in deze houding en kom terug naar de grond. Breng dan uw knieën kort naar uw borst.

Glucosamine

  • Opbouw kraakbeen 
  • Ondersteunt gewrichten 
  • Voor botten en spieren 
  • 100% natuurlijk
  • Zwitserse kwaliteit
  • Volgens Europese (EFSA) wetgeving
Heeft u een vraag?

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp ‘SI gewricht: pijn, oefeningen en klachten’ of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.