concentratie problemen
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Concentratie problemen komt bij ruim 67% van de volwassen Nederlanders regelmatig voor blijkt uit onderzoek. Hierbij heeft deze groep meerdere keren per maand moeite met concentreren tijdens werk of studie gerelateerde activiteiten. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die bij concentratie problemen horen.

Concentratie problemen – wat is het?

Wanneer u last heeft van concentratie problemen, heeft u moeite met de focus op één taak of activiteit. Hierbij heeft u gestructureerd moeite met het vasthouden, volhouden en focussen van de aandacht op deze taak of activiteit. Deze problemen komen zowel bij kinderen als volwassenen voor en kunnen van lange en korte duur zijn.

Symptomen 

Wanneer u concentratie problemen ervaart kunt u last hebben van de volgende symptomen:

  • Snel afgeleid van taken en activiteiten
  • Geen focus of aandacht
  • Geen gevoel van overzicht
  • Niet kunnen ordenen
  • Vergeetachtig
  • Chaotisch

Oorzaken 

Wanneer u last heeft van concentratie problemen, kunnen de oorzaken te maken hebben met:

  • Een te hoge prestatiedruk
  • Problemen in de relationele sfeer
  • Hormonale verandering (menopauze, menstruatiecyclus, etc)
  • Gevoel van depressiviteit
  • Een burn-out
  • Verminderde hersenfunctie
  • Gebrek aan juiste voedingsstoffen

Oplossingen 

Er zijn verschillende oplossingen om concentratie problemen te verhelpen of verminderen, waarbij het concentratievermogen wordt verbeterd:

  • Breng structuur aan. Het aanbrengen van structuur door middel van een agenda of to do lijstjes brengt rust en regelmaat.
  • Neem voldoende rust. Door voldoende te ontspannen worden de hersenfuncties tot rust gebracht waarna deze beter kunnen functioneren.
  • Bespreek uw bevindingen. Door uw bevindingen met een vriend, familielid of kennis te bespreken kan dit rustgevend werken wat een positieve invloed heeft op uw concentratie vermogen.
  • Realiseerbare doelen stellen. Het is belangrijk om haalbare doelen te stellen en deze stap voor stap uit te voeren.
  • Voldoende beweging (10.000 stappen per dag). Het is wetenschappelijk bewezen dat voldoende beweging een positieve invloed heeft op het concentratievermogen.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *