Concentratie verbeteren

De concentratie verbeteren is voor vele erg belangrijk. Zo toont onderzoek aan dat 67% van de volwassenen regelmatig problemen heeft om zicht te concentreren gedurende hedendaagse taken. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken rondom de concentratie, zoals: definitie, juiste voedingstoffen en concentratieoefeningen.

Concentratie – wat is het?

Concentratie is de mate waarin een individu zich kan focussen op een taak. Dit wordt ook wel beschreven als de mate van aandacht. Doordat het voor de hersenen niet mogelijk is om alle informatie op een dag te verwerken, kan dankzij het concentratievermogen bepaalde taken wel uitgevoerd worden. Wanneer er een hoge mate van concentratie is, zal de focus op één en dezelfde taak aanwezig zijn.

Concentratie verbeteren

In bepaalde situaties is het gewenst om de concentratie te verbeteren, zoals tijdens een examen, presentatie of ander leer moment. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om de concentratie te verhogen door de invloed van interne- en externe prikkels. Er zijn verschillende manieren om de concentratie te verbeteren, dankzij de juiste voedingsstoffen, concentratieoefeningen of overige tips.

Juiste voedingsstoffen

De juiste voedingsstoffen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de concentratie. Zo zijn de volgende voedingsstoffen wetenschappelijk bewezen en onderbouwd goed voor het geheugen en concentratie:

  • IJzer
  • Jodium
  • Zink
  • Biotine (vitamine B)
  • Folaat (vitamine B11)
  • Magnesium
  • Vitamine B6
  • Niacine (vitamine D3)
  • Pantotheenzuur (vitamine B5)
  • Thiamine (vitamine B1)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C

Concentratieoefeningen

Naast dat de juiste voedingsstoffen erg belangrijk zijn voor het verbeteren van de concentratie, zijn er bepaalde concentratieoefeningen die ondersteuning kunnen bieden.

  1. Focus op kleine dingen. Door te focussen en concentreren op kleine taken, wordt het concentratievermogen getraind.
  2. 10.000 stappen per dag. Onderzoek toont aan dat het dagelijks zetten van 10.000 stappen de concentratie zal verbeteren. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de gezondheid.
  3. Rekken en strekken. Nek en rug problemen kunnen een grote invloed hebben op de concentratie. Daarom kan het belangrijk zijn om goed te rekken en strekken.
  4. Rust goed. Eén van de grootste oorzaken van een slechte concentratie is het gevoel van fysieke of mentale druk. Het is daarom belangrijk om goed te rusten.
  5. Echt leren. Een andere goede opgaven om de concentratie te verbeteren, is om dingen uit uw hoofd te leren. Voorbeelden hiervan zijn: liedjes, opsommingen, reeksen, etc.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *