concentreren
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

Concentreren in een wereld waarbij het steeds moeilijker is om de aandacht te bewaren, kan een zware opdracht zijn. Zo worden we iedere dag overprikkeld met meldingen, pop-up’s, ringtones en geluiden. In dit artikel worden verschillende onderwerpen besproken die bij deze concentratie horen.

Concentreren – wat is het precies?

De definitie van concentreren heeft betrekking op het behouden van aandacht en focus. Deze aandacht wordt in ons brein gevormd en zorgt ervoor dat taken volbracht kunnen worden. Toch kunnen er concentratie problemen ontstaan waardoor deze activiteit in de hersenen verstoord wordt. Dit komt zowel bij kinderen als volwassenen voor.

Moeite met concentreren

Uit onderzoek blijkt dat 67% van de volwassen Nederlanders regelmatig moeite heeft met concentreren. Dit gebrek aan concentratie komt voornamelijk voor tijdens het werken of studeren. Dit percentage is zo hoog omdat ons brein niet voldoende rust krijgt in een wereld die overprikkeld is.

7 tips voor betere concentratie

Er zijn verschillende manieren om uzelf beter te laten concentreren:

  • Uw aandacht is beperkt en het is daarom belangrijk om keuzes te maken wanneer u zich wél en niet wilt concentreren. Prioriteiten maken in wat belangrijke taken zijn, is enorm waardevol.
  • Schakel stoorzenders uit wanneer u zich moet focussen. Wanneer u bezig bent met een belangrijke taak, kan uw externe omgeving zorgen voor afleiding.
  • Ga offline van alle online kanalen die een afleiding voor u kunnen zijn tijdens een activiteit die concentratie vergt. Uw telefoon, e-mail en sociale media zijn nummer één stoorzender.
  • Neem pauzes gedurende uw activiteiten. Dit zorgt er namelijk voor dat uw hersenen zich tijdelijk niet hoeven te focussen en dit bevordert de productiviteit wanneer u de opdracht opnieuw oppakt.
  • Durf te dromen tijdens uw activiteiten. Hiermee wordt gedoeld op dagdromen. Dagdromen bevordert namelijk de concentratie, zo blijkt uit veelvoudig onderzoek.
  • Voorkom multitasken dit heeft namelijk een negatieve invloed op de mate van concentratie. Ondanks dat het wellicht efficiënt lijkt, is dit helaas niet het geval.
  • Een aanvulling van voedingsstoffen kunnen een uitkomst bieden voor de concentratie. Zo hebben een aantal vitamine B, Zink en Magnesium invloed op de hersenfuncties.

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *