Voeding met vitamine D
Vaud_Logo_Digitaal

Redactie Vaud

1 min. leestijd

In welke voeding zit vitamine D? over het algemeen denkt men dat alleen het lichaam zelf vitamine D uit zonlicht kan aanmaken. Niets is minder waar. In deze blog wordt het verschil toegelicht tussen vitamine D2 en D3, welke voeding vitamine D bevat en/of u genoeg vitamine D binnen krijgt. 

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine en is één van de weinige vitamines die het menselijk lichaam zelf kan aanmaken. Dankzij de invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D aangemaakt. Daarnaast zorgt het voor de opname van kalk en fosfaat uit voedsel. Beide mineralen zijn goed voor de opbouw van botten en gebit.

Vitamine D2 en D3

Vitamine D is op te delen in twee soorten, vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Het verschil tussen de twee vitamines D ligt bij de aanmaak ervan. Vitamine D2 wordt door paddenstoelen en schimmels aangemaakt, terwijl vitamine D3 door het lichaam wordt aangemaakt wanneer de huid is blootgesteld aan uv-straling oftewel zonlicht. Vitamine D3 komt daardoor voor in dierlijke producten. In vitamine D supplementen kan zowel vitamine D2 als vitamine D3 zitten. Het verschil tussen de twee, is dat vitamine D3 een sterkere werking heeft.

In welke voeding zit vitamine D?

Wanneer een tekort aan vitamine D optreed is het belangrijk om extra vitamine D binnen te krijgen, dit kan door middel van een supplement of door voeding. Echter is het lastig om voldoende vitamine D binnen te krijgen d.m.v. voeding. Vitamine D zit van nature niet in veel producten. Vette vis bevat redelijk veel vitamine D, gevolgd door vlees en eieren wat een kleine hoeveelheid vitamine D bevat. In de onderstaande opsomming staat de hoeveelheid vitamine D aangegeven per 100g.

  • Gerookte paling – 20 mcg
  • Zalm – 15 mcg
  • Gerookte makreel – 8,2 mcg
  • Rund – 4,3 mcg
  • Ei – 1,8 mcg
  • Rundertartaar – 0,6 mcg

Krijg ik genoeg vitamine D binnen?

Of u genoeg vitamine D binnen krijgt hangt af van verschillende factoren:

  • Bent u boven de 70 jaar?
  • Loopt u elke dag een half uur buiten tussen 11:00 en 15:00?
  • Heeft u een getinte of donkere huidskleur dan maakt u minder vitamine D aan?
  • Is het winter of herfst?
  • Draagt u een burka of sluier?
  • Eet u één keer per twee weken of minder voeding die vitamine D bevat?

Kunt u één van deze vragen met ja beantwoorden? Dan krijgt u waarschijnlijk niet genoeg vitamine D binnen.

Vitamine D toevoeging voor bepaalde groepen

Er zijn bepaalde groepen die wordt geadviseerd om extra vitamine D te slikken in de vorm van een supplement. Dit omdat het lichaam niet in staat is om zelf voldoende vitamine D te produceren. Deze groepen zijn:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Ouderen
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen met een donkere of getinte huid
  • Mensen die onvoldoende zonlicht krijgen

Aanbevolen artikelen:

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over het onderwerp of product? Laat het ons gerust weten door contact met ons op te nemen.

Aanbevolen Berichten

Nog geen reacties, wees de eerste!


Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *